317070
Artikelen: 0

Re: Kruip

Naar mijn mening is je antwoord dus correct enkel als je het quasistatische benaderd en de aangebrachte spanning constant is.
Maar is dat niet automatisch zo als je van kruip spreekt? Ik heb geen flauw idee meer wat quasistatisch nu weer wil zeggen, maar als het mechanisme zo werkt, dat de aangebrachte spanning niet constant blijft, dan spreekt men juist van relaxatie. (en dit is dus geen kruip meer)

Bijvoorbeeld een kabel die je strak opspant tussen 2 betonnen palen. Deze gaat in de loop van de tijd ook langzaam een blijvende vervorming ondergaan, maar hier neemt de spanning wel af, de totale rek blijft echter gelijk. Dit noemt men relaxatie.

Dus als je de term 'kruip' gebruikt, impliceer je volgens mij al meteen dat "de aangebrachte spanning constant is", indien niet heb je relaxatie. Dat van quasistatisch weet ik helaas niet, geen idee meer wat het wil zeggen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
DePurpereWolf

317070 schreef:Maar is dat niet automatisch zo als je van kruip spreekt. Ik heb geen flauw idee meer wat quasistatisch nu weer wil zeggen, maar als het mechanisme zo werkt, dat de aangebrachte spanning niet constant blijft, dan spreekt men juist van relaxatie. (en dit is dus geen kruip meer)

Bijvoorbeeld een kabel die je strak opspant tussen 2 betonnen palen. Deze gaat in de loop van de tijd ook langzaam een blijvende vervorming ondergaan, maar hier neemt de spanning wel af, de totale rek blijft echter gelijk. Dit noemt men relaxatie.
Volgens mij is dat een contradictie: loop van de tijd ook langzaam een blijvende vervorming ondergaan en de totale rek blijft echter gelijk.

Maar ik begrijp wat je bedoeld na het bekijken van http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsrelaxatie

Quasistatisch betekend gewoon dat je het systeem benadert als er geen verandering plaats vind. Je bespreekt dus niet de verandering, maar de uiteindelijke uitkomst na verloop van tijd.
Dus als je de term 'kruip' gebruikt, impliceer je volgens mij al meteen dat "de aangebrachte spanning constant is", indien niet heb je relaxatie. Dat van quasistatisch weet ik helaas niet, geen idee meer wat het wil zeggen.
Ik bedenk me nu dat creep en kruip wel eens niet hetzelfde kunnen zijn. Sterker nog, ik denk dat creep zowel kruip als spanningsrelaxatie is.

Ik heb deze materie alleen van engelse bronnen.

Ik zelf vind de Nederlandse benaming verwarrend.
317070

Volgens mij is dat een contradictie: loop van de tijd ook langzaam een blijvende vervorming ondergaan en de totale rek blijft echter gelijk.
Nee toch, eerst is alle rek zuiver elastisch, maar na verloop van tijd wordt door relaxatie een gedeelte van die rek omgezet in niet-elastische rek/vervorming (van rek mag je dan niet meer spreken, zeker?)
DePurpereWolf schreef:Ik bedenk me nu dat creep en kruip wel eens niet hetzelfde kunnen zijn. Sterker nog, ik denk dat creep zowel kruip als spanningsrelaxatie is.

Ik heb deze materie alleen van engelse bronnen.

Ik zelf vind de Nederlandse benaming verwarrend.
Volgens wiki bestaan beide ook in het Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_relaxation en http://en.wikipedia.org/wiki/Creep_%28deformation%29
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
DePurpereWolf

Het zijn twee uiterste van dezelfde verschijning. Ook al zou viscoelasticiteit de beste benaming zijn, hoor ik kruip het vaakst gebruikt voor beide gevallen en alles wat daar tussenin hoort.

Ik hoor bijna nooit over stress relaxation.
Plaus

Dat de benaming kruip voor beide gevallen wordt gebruikt is dan fout. In voorgespannen betonelementen komen beide principes voor in een element en zijn wel degelijk andere principes. Kruip komt voor in beton (en hout) en relaxatie in staal.

Kruip is vormverandering in het beton bij gelijkblijvende belasting. Bij het belasten van beton treedt eerst de elastische vervorming op. Daarna neemt bij een gelijkblijvende belasting de vervorming toe. Deze kruipvorming bereikt een bepaalde limiet. Bij een optredende drukspanning die groter is dan de langeduur betondruksterkte, bezwijkt het beton na verloop van tijd. Bij het ontlasten doet zich eveneens een tijdsafhankelijk effect voor: het visco-elastisch terugveren.

Relaxatie is het spanningsverlies dat een gespannen draad van constante lengte in de loop der tijd ondergaat. De draad wordt dus niet langer. Dit is wel een voorspanningsverlies in het element.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”