Beste,
Ik zou graag mijn theorie ter toetsing aan jullie voorleggen.
Is de theorie fout, dan verwerp ik ze onmiddellijk. Maar ik vond ze zelf mooi en wou ze minstens
met u delen. U ziet maar wat u er van overlaat.
Alvast bedankt voor uw geduld en kritische tegenwerpingen.
Stelling
Een zwart gat is een relativistisch zwaartekrachts-effect tgv de kromming van de ruimtetijd zoals het plat worden en naar 0 tijd neigen van iets aan snelheden tegen c tov ons.
Het is ginderachter niet zwart. Ik leg dat uit. (omdat ons referentieframe daar de tijd heeft van het zwaartekrachtsveld daar)
Zwarte gaten
Een zwart gat is voor ons als wat iets voor ons zou zijn dat tegen lichtsnelheid zou reizen. Iets wat tov ons aan gigantische snelheden reist, diens ruimte krimpt tot quasi plat en diens tijd is quasi gelijk aan nul vanuit ons referentieframe beschouwd.
Het zou letterlijk verdwijnen uit onze waarnemingshorizon van tijd en ruimte. Zo ook een zwart gat voor ons omdat de tijd en ruimte er - relatief tot onze klokken - zodanig gekromd is door de zwaartekracht dat dat ding ginder daar letterlijk een gat is in onze ruimte- en tijdswaarneming. Vanuit ons referentieframe voor tijd en ruimte beschouwd.
NIET voor wie zich daar bevindt.
Enkel vanaf onze ruimtetijdspositie beschouwd is het zowat nul ruimte en zowat nul tijd. (zie onderaan de bredere theorie in de maak)
Maar mochten wij daar zijn zouden we de ster in al zijn glorie zien en ons voelen stilhangen, maar de valversnelling zou gigantisch zijn.
Relativistische waarnemingsvervormingen tgv zwaartekracht
Waar jij ook in ruimte hangt, je bent er gewichteloos en je voelt nooit je valversnelling.
Dus in de buurt van een zwart gat zal het je net zo vergaan.
Je bent wel gevangen in zijn tijd en ruimte.
Maar voor jou loopt je tijd zoals altijd normaal
Je wordt een deel van dat ding
En vanaf jouw positie zie je dat ding dus anders, relatief tot jouw tijd in de buurt ervan.
En alles rond je valt gelijk met jou, even snel naar dat ding.
Want alle voorwerpen vallen even snel. En dus zal alles wat samen met jou naar dat 'zwarte gat' valt, dat voor jou helemaal niet zwart is, stilhangen met jou. Want wie valt hangt stil en is gewichtloos.
Dus zij staan stil tov jou. Dus waarom zouden zij zwaar zijn? Waarom zouden zij überhaupt bewegen? Zij zijn even gewichteloos als jij en hebben dezelfde tijd.
Ook licht bevindt zich waar het moet zijn voor jou.
Maar dat ding valt wel razendsnel naar je toe.
Zoals wanneer wij hier gewichtloos boven de Aarde zouden hangen en de Aarde naar ons toe valt.
Maar die Aarde ginder ver doet heel vreemd. Zeer eigenaardig, naar jouw tijdsnormen bij dat 'zwarte gat'. (en normen voor ruimte).
Vanop Aarde zien wij jou vreemde snelheden h
En waarom zien wij die ster in al zijn schoonheid? Omdat relatief tot ons die bewegingen daar van het licht zijn normale proporties heeft. Naar onze c. Want tov onze bewegingen daar beweegt alles naar die ster relatief minder snel dan vanop Aarde beschouwd. wij snellen immers mee naar het 'zwarte gat'.
We zouden meebewegen aan gigantische snelheden rond het gat van op Aarde beschouwd met alle relativistische effecten voor snelheid vandien van op Aarde beschouwd. En tenslotte zouden we op de gigantische ster te pletter slaan (er in gekookt worden). Onze versnelling zou vanop Aarde gezien enorm zijn zodat wij daar tegen de lichtsnelheid aan zitten van op Aarde gezien enkel nog afgeremd door onze massa. Platter en donkerder wordend. Onze tijd zou naar Aardse normen naar 0 neigen en we verdwijnen samen met dat ding uit de ruimtetijdswaarneming van de Aardse waarnemingshorizon.
Gegeven onze klokken en onze lengtematen is dat ding daar samen met ons onbestaand.
Wanneer de tijd van iets anders veschilt t.o.v. onze tijd, vervormen ook onze ruimtewaarnemingen en waarnemingen van dat ding. Het is met elkaar verbonden. Omdat voor ons de tijd steeds normaal loopt, zullen we al het andere steeds zien vervormen tot en met aan 0.
Achterliggende theorie (beschreven vanuit een mens als referentie voor metingen van ruimte en tijd (een inertiaal referentieframe)
Als ik wil nadenken over bewustzijn en waarnemen (of meten) van tijd, snelheden en afstanden, kan ik niet anders om elke mens centraal te stellen als z'n eigen inertiaal referentiestelsel. Als het referentiepunt voor tijd- en ruimtemeting. Ookal is er een metrisch heelal en kunnen we de juiste tijd en afstand achterhalen.
Omdat voor onze ervaring de tijd altijd normaal loopt, een seconde een seconde is, een minuut een minuut en we onze eigen tijd nergens vertraagd of versneld ervaren, zal voor ons ergens anders de tijd te traag of te snel gaan en zullen voor ons ergens anders de waargenomen ruimte 'krimpen' of uitgerekt zijn naar waar c zich tov onze waarnemingspositie bevindt. Omdat voor ons overal 1 meter even lang is, zal elders die ruimte gekrimpt of uitgerekt zijn. En omdat voor ons een seconde altijd even groot is, zal voor ons ergens anders de tijd te snel of te traag lopen naar onze norm.
Maar uiteraard dé reële tijd en reële afstanden zijn perfect te achterhalen.
Zo is de Aarde ook rond en draaiend voor iemand in de Ruimte, maar een waarnemer beneden ziet diezelfde Aarde als stilstaand en vlak beneden. Waarom, omdat hij zijn eigen tijd nooit te snel of te traag ervaart. De ander is altijd vervormt.
De astronaut ziet die waarnemer beneden rondjes draaien. (draaien om de as van de Aarde)
Volgens mij is dat weer een relativistisch effect tgv de mate van ruimtetijdskromming net zoals bij snelheden tov elkaar. Rond draaiend of vlak stilstaand.
Vertraagde tijd object = zien bewegen object. (centripetale versnelling = zwaartekracht = kromming ruimtetijd (kromming tijd EN ruimte))
Wanneer ik buiten de invloed van de zwaartekracht van het zonnestelsel ben (buiten de invloed van de ruimtetijdskromming ervan), dan pas zie ik de Aarde rond de zon draaien.
Voordien draaide ik mee, maar leek het alsof ik stilhing.
Omdat ik nu een andere tijd heb dan de Aarde die rond de zon draait, omdat ik buiten het zwaartekrachtsveld van de zon ben, zie ik dat object anders bewegen. Want onze tijden verschillen nog meer. En de waarnemer op de Aarde
Een zwart gat is een relativistisch effect zoals het plat worden en naar 0 tijd neigen van iets aan snelheden tegen c tov ons.
volgt van daaraf beschouwd spiraalvormige cirkelbanen rond de Aarde en rond de zon.
Wanneer ik echter uit de invloed van de zwaartekracht van het sterrenstelsel raak, zie ik die zon bewegen, tiens. Omdat ikzelf weer uit de gekromde ruimte en tijd ben die daar heerste.
En dat is omdat ik mijn tijd altijd als normaal meet, en ook mijn lengtes voor mij steeds onvervormd zijn, draait die Aarde rond de zon voor mij vanaf de positie van waar ik ze beschouw.
Want vervormde ruimte en vervormde tijd kan niet anders dan relativistische waarnemingen opleveren.
Dit is wat ik achtereenvolgens zie gebeuren vanop verschillende posities:
http://www.youtube.com/watch?v=lkWyM-M8o0c
Het corioliseffect is volgens mij hier het relativistisch effect. Wat een rechte baan is van buitenaf beschouwd is in het zwaartekrachtsveld een baan die kromt.
Zo is volgens mij het universum een pyramide van zwaartekrachtsvelden waarin onze ruimtetijd zal gekromd worden door de zwaartekracht van de hemellichamen en afhankelijk van onze positie in dat zwaartekrachtsveld anders tov ons zullen zien bewegen.
Komen we dicht bij een object geraken we in de tijd en ruimte van dat object en zullen we van daaraf dat object als stilstaand tov ons waarnemen. Waarom? Omdat we dezelfde tijd delen. Dezelfde ruimte/tijd.
Zoals we ook bij eenparige beweging relativiteit van tijd zien, gegeven de snelheid tov ons referentieframe. Dezelfde tijd is stilstaan tov elkaar.
Wanneer onze tijden verschillen moeten onze bewegingen verschillen. Gelijke tijden is gelijk bewegen. En ook met ruimtewaarneming moet er iets verschillen. En dat zien we wanneer we dichterbij komen of verderaf gaan. gekromde of meer rechte banen komen in ons vizier bij het ons verwijderen van het object of ernaartoe gaan.
En weet je waarom hemellichamen neigen naar bolvorming? Omdat alles aan dat object 'naar beneden' wil (naar het midden).
Rechte banen in een gekromde ruimtetijd. (Einstein)
wetmatigheid: wanneer onze tijden verschillen moeten onze bewegingen tov elkaar anders zijn.
wanneer onze tijden gelijk lopen lopen onze bewegingen gelijk
Mvg
Maarten Vergucht