Ik heb niet echt veel achtergrond op dit gebied, maar ik denk er wel vaak over na en discussieer wel eens met anderen.
Zo vroeg ik me eens een keer af: Heeft het heelal een rand?
Als het heelal een rand, een grens heeft, waaruit bestaat die dan? Als die uit niets bestaat, wat is er dan achter? Ook niets? Wat is dan het onderscheid?
Als die uit iets bestaat, wat dan?
Ook denk ik dan dat vacuum eigenlijk gelijk te stellen is aan niets(afwezigheid van iets, dus van energiedeeltjes of elementaire deeltjes) en dat het dus eigenlijk onmogelijk is te zeggen dat het heelal een grens heeft, waarachter er niets is.
Ik zie dus niet in hoe het heelal een grens kan hebben. Is het niet mogelijk dat het oneindig groot is, maar dat de materie en fotonen na de Big Bang maar tot zover reiken als het heelal 'uitdijnt', dus dat de verst verspreide fotonen de grens aanduiden? En dat eventueel een Big Bang iets is dat meerdere (misschien dan wel oneindig veel) keren voorkomt in de oneindig grote ruimte.
Ik denk dan ook terug aan het aloude beeld dat ik van de ruimte van het heelal heb, namelijk het cartesiaanse XYZ assenstelsel, dat ook oneindig groot is.
OK, dus zeg me dan nu: hoeveel natuurwetten heb ik genegeerd of overtreden? Of vertel ik iets dat al algemeen aangenomen is?
Ik zou ook zeer goed totaal fout kunnen zitten, maar dan zou ik toch graag willen dat iemand me het eens uitlegt.