Algemeen Dagblad: Economie, pagina 11, d.d. vrijdag 13 mei 2005:
"De opwinding over de dure euro is een grote hype. Gerrit Zalm is het niet mee eens met de directeur van De Nederlandse Bank, Henk Brouwer, die zegt dat de gulden te goedkoop is ingeruild voor de Euro. De minister ontkent dat en vindt Brouwers uitspraak "een beetje ongelukkig".
Zou Henk Brouwer gelijk hebben of is het Gerrit Zalm die gelijk heeft. Mijn mening hierover is dat ik Henk Brouwer eerder zou geloven dan Zalm. Omdat Zalm een zeer groot voorstander was voor de invoering van de Euro. Met de invoering van de euro, zo werd ons duidelijk gemaakt, stegen de kosten met ca. 3 a 6 %, maar de werkelijkheid sprak dit tegen. Een biertje koste voor de euro fl. 3,50 en na de euro E 3,50 dan is dat geen 3 a 6 %, maar juist 100%. Overal steeg de prijzen met 25, 50, 100 en zelf 150 %. In feite werden en worden we nog steeds voor de gek gehouden over de euro. Wij als burgers werden gedwongen om deel te nemen aan de euro. Ons salaris werd 50% minder waard en steeg de prijzen met gemiddeld 50 %, dus we werden en worden voor de volle 100% om de tuin geleid. Onze nationale trots, de gulden, werd de nek omgedraaid en behoorde voor de euro tot een van de sterkste munt van Europa, omdat onze economie voor stabiliteit zorgde, en met de invoering van de euro werd de gulden minder waard (hoeveel is mij ontschoten). Officieel was de koers E 1 voor fl. 2,20 bij invoering.
Volgens mijn mening heeft de euro in Nederland, maar ook in andere EU-staten voor sociale en financiele onrust gezorgt. De gewone burger is de dupe van de hoge heren, die het handig vonden om een sterkere concurentie euro vs dollar. Het handelsverkeer zou meer profeit hebben, inplaats van het continu omwisselen van vreemde valuta.
Ik ben persoonlijk voorstander om onze trouwe en nationale trots: de gulden terug te krijgen.