kashmir65
Artikelen: 0

Telescoop, beeld onscherp

Hallo,

Ik ben een leek op telescoopgebied.

Ik heb een Bresser Sirius 900/70 refractortelescoop gekocht. Er zaten 3 oculairs, een 2x Barlow en een diagonaalspiegel bij.

Het lukt me niet om scherp te stellen op bv. Venus zonder gebruik te maken van de diagonaalsspiegel of de Barlow. Dus als ik gewoon een oculair plaats dan blijft een beeld onscherp ook als ik helemaal "uitdraai". Alsof de telescoop tekort is om te focussen. Ik hoop dat ik mijn probleem een beetje duidelijk omschrijf maar de vraag is dus eigenlijk: Is het normaal dat je een diagonaal (zenith)spiegel of Barlowlens moet gebruiken om scherp te kunnen stellen?
skywatcher

Re: Telescoop, beeld onscherp

Is het normaal dat je een diagonaal (zenith)spiegel of Barlowlens moet gebruiken om scherp te kunnen stellen?
Kort antwoord : ja !

Een of meerdere van deze lost dat wel op .
kashmir65

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik weet nu voldoende.
skleinhess

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag met een Bresser Junior Lenzentelescoop 70/700 begonnen met sterren te bekijken.

Hierbij zaten een 20, 12.5 en een 4 mm oculair en een 1.5 x barlowlens bij.

Echter het scherp stellen op een ster gaat zeer moeilijk, zelfs met de 4 mm oculair.

Heb ik hierbij een barlow lens nodig?

Scherp stellen op de maan ging wel zeer goed. Ik was echt verbijsterd hoe duidelijk zo een relatief goedkope telescoop een mooi beeld geeft.

Mvg,

Sander
Jan van de Velde
Moderator

Echter het scherp stellen op een ster gaat zeer moeilijk, zelfs met de 4 mm oculair.
Hoe bedoel je, scherp stellen? Elke ster is geweldig ver weg. Verwacht niet, zelfs niet met een professionele telescoop, meer dan een lichtpunt te zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
skleinhess

Hoi JAn,

Bedankt.

Ja ik ben hier nog heel erg nieuw mee. En ik vraag maar raak om zo veel mogelijk te komen weten haha.

Heb gister een 20 mm oculair gebruikt en geprobeerd de poolster te vinden, dat is volgens mij gelukt.

Naar de maan met de 20 mm ging ook goed, maar zodra ik de 12.5 en de 4 mm ging gebruiken werd het beeld onscherp, en was ik niet in staat om deze scherp te stellen.

Heb Voyager 4.5 gedownload om het een en ander te weten te komen over de sterren, en hoe ik ze herken.

Gr
Jan van de Velde
Moderator

zodra ik de 12.5 en de 4 mm ging gebruiken werd het beeld onscherp, en was ik niet in staat om deze scherp te stellen.
Is het een kwestie van ongefocust beeld, of trilt de telescoop te erg bij die grotere vergrotingen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
skleinhess

Puur een kwestie van ongefocust beeld. Het statief wat er onder zit is zeer stabiel.
Gunsi

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo dit is een domme vraag misschien maar ik heb een Vixen spiegeltelescoop met als D 60mm en F 910mm. Nu wilde ik graag foto's van de maan en landschap maken. Ik heb een T2 ring canon EOS en een camera adapter. Nu is het zo dat ik het erg onscherp zie tot een randje. Kan iemand mij helpen wat ik verkeerd doe heb van alles geprobeerd. Met oculair zonder oculair. Het wil maar niet lukken. Natuur foto's prima geen probleem maar maan groot probleem

HELPPPPPPPP ;) .
jkien
Moderator

Ik ken je telescoop niet maar bij mijn telescoop zou het ook niet lukken, dus misschien hetzelfde probleem. Het scherpe beeld van een hemellichaam bevindt zich altijd binnen de oculairhouder omdat de telescoop ontworpen is voor oculairs die naar binnen steken. Als je een camera zonder lens op de T-ring schroeft dan bereikt het scherpe beeld nooit de achterwand van de camera.

Terug naar “Sterrenkijken”