Waarom de bezittingen niet evenredig verdelen onder de gehele mensheid?
En nog iets:
Als je alle bezit eerlijk zou verdelen over alle mensen in volle bezit, zonder centrale controle over de besteding hiervan, lijkt mij dit de meest efficiënte oplossing om met zijn allen uiteindelijk armer te worden.
Het lijkt op het eerste gezicht de meest sociaal rechtvaardige oplossing, maar dan moet je ook dieper kijken hoe economische systemen eigenlijk werken.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...st&p=616510
Wat je krijgt is een verschuiving van uitgaven en investeringen waar de relatieve hoeveelheid consumptie zal stijgen (verbruiksgoederen) ten koste van kapitaalsinvesteringen (die er moeten voor zorgen dat mensen tout court aan het werk kunnen blijven en een inkomen genereren)
Die kapitaalsinvesteringen komen van mensen die het niet meer op kunnen krijgen, ongeacht hun potentieel bombastische levensstijl (ogenschijnlijk sociaal onrechtvaardig, zeker rekening houdend met de bestaande armoede en het gevecht om het spreekwoordelijk dagelijks brood), OF van centrale overheden (theoretisch perfecte communistische systemen) die beslissen wat er met het gemeenschappelijk bezit gebeurt of dient te gebeuren.
In beide gevallen onthou je de grote massa aan beslissingsrecht over deze middelen.
Dit is alles gestileerd, en het zijn ethische keuzes hoe een maatschappij best zou werken, maar één ding is zeker alle bezit eerlijk verdelen met 100% individuele controle over het uitgavepatroon van deze eigendom lijdt tot armoede want je verbruikt de kapitaalsgoederen die moeten zorgen dat consumptiegoederen kunnen geproduceerd worden.
Hoe onprettig het idee ook (en brutaal uitgedrukt): het zijn de rijke stinkerds in het kapitalistisch systeem die mee aan de basis liggen van ons (fysisch en materieel) welzijn, en de centrale controle en macht die beslist over het gemeenschappelijk bezit in een communistisch systeem.
En waar een centrale macht te groot wordt, zit je met het probleem dat mensen mensen zijn en dat het risico voor machtsmisbruik en corruptie enorm toeneemt.
Je kan dus kiezen tussen dergelijke dingen, maar geloven dat je dingen kan oplossen door alles gelijk te verdelen en in volle eigendom te laten over beschikken is wishful thinking.
En het erfrecht zorgt ook dat versnippering en afbraak voorkomen of geminimaliseerd wordt.
Waar bloedband een van de meest natuurlijke dingen is.
En zoals Dido reeds duidelijk maakte: iemand die iets opgebouwd heeft laat dit normaal niet zomaar afbreken door zijn nageslacht of erfgenamen, maar vindt hier wegen voor.
Ik heb een broer, nu 70 met 2 kinderen (partner overleden). Is mee het minst theoretisch geschoold maar zéér intelligent en een steenharde werker (op zijn 16de spaarde die zijn eerste draaibank reeds bij elkaar zuiver via klussen). Heeft een fabriek opgebouwd, haast uit niets en bezit een ruim veelvoud van de rest van héél de familie samen. De zoon afgestudeerd als industrieel ingenieur, de dochter professioneel in de sociale sector verzeild.
Het klassieke probleem: Vader <-> Zoon
Vader wil bedrijf nalaten aan zijn kinderen. Dochter zegt het niets. De zoon door zijn hogere theoretische opleiding (veel hoger dan zijn vader) kon zichzelf niet relativeren. Vader neemt zoon in dienst (in functie van toekomst). Vanuit zijn zelfoverschatting (ouderdom, volwassenheid) brengt zoon de relaties met zowel collega's als belangrijke klanten in het gedrang.
Zoon werkt hier tussentijds lang niet meer (maar relatie heeft zich nadien duidelijk hersteld). De keuze door elke partij geaccepteerd en als beste bevonden: De vader gaat bedrijf verkopen (rustig zoekend naar ideale partij) zodat elk van beide kinderen een gelijk of evenwaardig deel zullen krijgen (uitsluiten risico's dat kinderen zo'n bedrijf niet echt aankunnen of willen). Dit gaat niet alleen over rechten van de kinderen, de vader zelf zoekt naar het beste middel om beide kinderen waar hij natuurlijk en krachtens recht al zijn ganse leven mee (direct en later indirect) samenleeft en voor zorgt. Misschien zal deze nog andere bedelen die, binnen zijn leven, voor hem persoonlijk dicht bij stonden, binnen de mogelijkheden van de gerelateerde wetgeving.
Welk recht zouden mijn meerdere broers, ik en mijn zus hierop hebben? Geen enkel. Elk van ons (en gemeend) kijkt bewonderend naar wat onze broer gerealiseerd heeft, en genieten van, en respecteren de manier waarmee hij hier mee omgaat.