probleem is dat de bank helemaal geen reserves heeft! B.t.w. de vermenigvuldigingsfactor is momenteel 10.E.Desart schreef:Wat een veel minder heerlijke onzin allemaal ......
Hier gaat dit over:
Dit is zeer gestileerd omdat in werkelijkheid dergelijke procedures door elkaar lopen, het over meerdere banken gaat enz.
Als je het stileert naar zijn kern:
We starten met iemand die 1.000 verdiend heeft en die bankbiljet (reëel chartaal geld) op zijn rekening plaatst.
Het percentage van 85% is hier arbitrair bepaald alsook de hieruit volgende 15%.
In mijn studietijd (lang vervlogen tijden), in zover ik mij dit nog herinner (kan dus enigszins fout zijn) lag die vermenigvuldigingsfactor ergens rond de 7. Dit kan inderdaad variëren met de economische situatie, mix van rekeningtypes (lopende rekeningen of termijnrekeningen), andere risicofactoren enz.
Een bank moet steeds reserves houden op wat zij uitlenen om geldopvragingen van klanten te kunnen uitvoeren. Dat is dus een statistische zaak. Hoeveel % van de door klanten op rekening gestorte gelden moeten ter beschikking blijven (de reserves).
Een bank vermenigvuldigt dus inderdaad de beschikbaarheid van geldmiddelen.
Indien niet zou geld zeer duur worden, lenen zo moeilijk, dat onze industrie en het bankwezen dat voor onze welvaart zorgt (ook degene die we nu reeds hebben) naar de bliksem zou gaan.
Als we dit wegen aan bovenstaande xxxxxx (zelf in te vullen) zal je merken dat een bank steeds reserves moet houden en dat dat huis dat niet meer zou afbetaald worden (door de borgstelling) inderdaad in verplichte verkoop kan gaan. De bank echter uitsluitend recht heeft op het nog af te betalen gedeelte van de woning, EN DAT HET NIET MEER DAN LOGISCH IS DAT DE BANK HAAR GELD KAN RECUPEREREN DAT ZIJ ZELF NODIG HEEFT OM HAAR REKENINGHOUDERS' GELDEN TERUG TE KUNNEN BETALEN.
Ik enter dit hoofdzakelijk om anderen te laten zien over wat dit eigenlijk ging.
En ja, het staat in de economie boeken. Maar niet het hele verhaal!
het zou ontstaan zijn toen de goudsmeden ontdekte dat ze stiekem meer konden uitlenen dan wat ze op
de bank hadden en er mee weg kwamen!
Kijk anders die video eerst eens waar ik een link van gegeven heb,
Als mensen massaal naar de bank zouden gaan en hun geld zouden opvragen zou er te weinig geld/goud zijn.
Ik geloof zelfs dat er net een soort wet er door is die dit verbied. maar weet ik niet helemaal zeker.
Om het echt te begrijpen moet je even heel veel afleren want in de kern is het supersimpel.
Banken lenen ons dus lucht!
O ja, en omdat het totaal niet is gedekt door goud, krijgen we dus: inflatie!
btw wat is inflatie? : In een duurdere buurt te kunnen gaan wonen zonder te gaan verhuizen.