Dat kosmologie geen experimenten zou kunnen doen is foutief. In de ganse geschiedenis van kosmologie hebben waarnemingen een belangrijke invloed gehad op de prominente ideeën, en tegenwoordig gaat het om echte precisie-experimenten (google "precision cosmology").
Maar hierbij stel je waarnemingen doen gelijk aan experimenteren, beide zijn volgens mij fundamenteel verschillend.
In het kort kun je het volgens mij ook als volgt zien. Ons (kosmologisch) universum is in een aantal dimensies, maar we kunnen op onze aarde hoogstens informatie in 3D (tijd en 2 richtingen) waarnemen. Je moet dus ergens een extra voorwaarden vooropstellen om een theorie over een meer-dan-3D ruimte te kunnen maken (zoals onze 4D visie die we nu over het algemeen hebben: lengte-breedte-hoogte-tijd), en een van die extra voorwaarden was volgens mij het kosmologisch principe.
Moest je die voorwaarde niet opleggen, dan kun je legio modellen maken over de ruimte, waarbij het onderscheid ertussen niet falsifieerbaar is. (want we kunnen enkel waarnemen, niet experimenteren)
Het power spectrum van de cosmic microwave background (CMB), een maat voor de anisotropie in de CMB, is daar een notoir voorbeeld van. Het is tevens een schoolvoorbeeld van anisotropie op een wetenschappelijke manier
(i.e. een voorspelde en gemeten anisotropie).
Dit is een moeilijke, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Dus volgens jou is de CMB in tegenspraak met het kosmologisch principe? Zijn het geen 2 verschillende dingen. Is CMB niet gewoon een waarneming, maar de theorie erachter (het big-bang model) wel een isotrope theorie, dus zonder voorkeurrichting?
Nu vind ik dit moeilijk, aangezien ik me bij CMB nog steeds moeilijk iets kan voorstellen. Het is licht van erg lang geleden, maar ik kan me niet echt een beeld vormen bij waar dat licht van die ene richting dan precies vandaan komt, en waarom het verschillend zou zijn van het licht vanuit de andere richting. (maar dat is misschien een ander topic.)
Bovendien, het hoeft denk ik geen uitleg dat ons heelal niet isotroop is, dat is slechts een benadering (en dus al lang gefalsifieerd).
Euhm, nu verwar je me (ergo, er is dus wel uitleg nodig
). Is het al gefalsifieerd dat het universum op voldoende grote schaal niet isotroop zou zijn? (oftewel, er bestaat geen schaal/grootteorde vanaf waar het universum isotroop wordt) Hoe dan?