Marco van Woerden schreef:Ik ben het met de meesten van jullie totaal niet eens.
Geld is een beschamende uitvinding van de mens, die juist totaal niet voor binding zorgt in deze maatschappij. Hoeveel oorlogen zijn er wel niet gevoerd om meer macht (=geld, soms) te krijgen? Waarom kunnen de mensen in Pakistan niet snel genoeg geholpen worden? Omdat er te weinig westerse mensen zijn die geld schenken. Hoeveel buren hebben al geen ruzie gehad, en hoeveel mensen hebben wel een rotleven, simpelweg vanwege het bestaan van geld? Het is dat kleine percentage van de wereldbevolking dat lijkt te profiteren van geld, dat een leuk bestaan kan hebben dankzij geld, maar de rest gaat helaas gebukt onder het regime van de kwade eigenschappen van geld. Rentes, leningen, belastingen, boetes, schulden, "rendement". Het zijn allemaal mensonterende termen.
Heeft iemand van jullie wel eens een studie economie of bedrijfskunde gedaan? Tijdens die studie bestaan er ook goede, maatschappelijke vakken uiteraard, maar ook een aantal curieuze. Ik wil jullie wijzen op misleidende reclames, of merkwaardige 'grafieken' tijdens persconferenties, waar wel wat meer over gezegd zou kunnen worden. Vooral bedrijfseconomen worden opgeleid om winst te maken, en dat moet uiteindelijk ten koste gaan van de consument, hoe maatschappelijk betrokken een bedrijf ook is. Ik geef hierbij direct toe dat er uitzonderingen zijn, maar economen moeten leren hoe ze grafieken kunnen manipuleren, zodat ze er beter uitzien voor het publiek. En reclamemakers moeten weten hoe ze het meest positief een of ander product kunnen aanprijzen, zodat zoveel mogeljk mensen het gaan kopen. Er moet altijd maar geld verdiend worden, aandelen gekocht worden, verliezen worden geleden, etc.
Maar een bestaan zonder geld is helaas niet meer goed weg te denken. Bovendien zou ik niet weten welk ander middel we kunnen gebruiken om in de mensheid rechtvaardigheid en eerlijkheid te forceren. Het is niet eerlijk nu, maar misschien kan het wel niet eerlijker.
Ah weer iemand die het snapt
Beste Marco, ik ben het volledig met je eens. En ik irriteer me eigenlijk ook wel een beetje aan de mensen die zeggen dat we niet meer zonder geld kunnen. Ik denk dat het onzin is. Ik denk ook dat het onzin is, te zeggen dat het tijdperk zonder geld nog ver voor ons uit ligt. We zijn dichterbij dan ooit. Onze technologische evolutie gaat samen met een steeds groter wordende kennis van onze hersenen en dus de manier hoe wij als mensen werken en functioneren. Steeds duidelijker wordt het, dat we veel meer kunnen met onze hersenen. Ik zie daarbij goed leven en eerlijk leven als een zeer reëel scenario. Maar als ik dan bijvoorbeeld hier op dit forum de reacties lees, snap ik wel weer waarom het niet werkt. Omdat 3/4 van de mensen het voor zichzelf niet geloofwaardig kunnen maken, te leven zonder geld. Wanneer je dat beeld voor jezelf niet enigzins bewust kunt maken, denk ik dat je een wereld zonder geld niet eens zou willen, laat staan dat je er over zou nadenken..
Een wereld zonder geld is prima mogelijk, laat iedereen een opleiding doen tot iets wat nodig is in een samenleving zonder geld: bakker, slager enz. En zorg er dan voor dat het aantal mensen per opleiding goed verdeeld is naar de hoeveelheid beschikbaar werk. Wissel dan het aantal uren af, zodat iedereen 6 uur per dag werkt voor de gemeenschap. Nu ik het woord gemeenschap typ, weet ik dat het daar moet beginnen. Met kleine gemeenschappen. Dus misschien zijn de Amish (afgezien van hun bizarre geloof, imo) wel een stuk verder in de ontwikkeling dan wij. Iig een stuk verstandiger dan wij.. en dat is toch eigenlijk best beschamend om te concluderen...