Stel: je wordt 65 jaar en krijgt AOW. Je heb een werkzaam leven gehad, en dan wordt het tijd om de laatste jaren van je leven te gaan slijten aan "van weet ik veel". Zoals vele bemerken, is het op de Nederlandse wegen nogal druk, file's noem maar op. Er worden zoveel plannen gepresenteerd om het file probleem op te lossen, van rekening-rijden tijdens spitsuren etc.
Veel oudere mensen nemen teven deel aan het verkeer, en soms tot ergernis van mede weggebruikers. Soms kom je ze tegen met een een hoge snelheid van ca. 50 km/u waar men op snelwegen 100 mogen rijden. Ik geef toe dat dit niet vaak voor komt, maar het gebeurt. Ouderen worden vanaf, als ik het goed heb, hun 70ste levensjaar jaarlijks gekeurd om te bezien of ze bevoegd zijn om nog langer aan het verkeer deel te nemen. Sommige ouderen rijden nog een motor voertuig tot hun 90ste of ouder.
Om het file probleem deels op te lossen, zou de criteria met betrekking tot de leeftijdsgrens een dikke streep getrokken kunnen worden, tot een maximale leeftijd van 70 jaar?
Voordelen zijn:
1. Minder file's, omdat er minder auto's op de wegen zijn.
2. Minder dodelijke slachtoffers in het verkeer, cijfers waar ouderen betrokken zijn, zijn mij niet bekent.
3. Minder financiele nasleep van keuringsartsen (voor de gekeurde persoon in kwestie, want die moet meestal zelf voor de kosten opdraaien, zeker als men alleen maar een AOWtje heeft), ziekenhuiskosten (na een ernstig auto ongeluk etc).
Nadelen zijn:
1. Ouderen discriminatie.
2. Minder inkomsten voor de overheid/verzekeringsmaatschappijen.
De vraag is hier: hoe denken jullie over dit item?
Persoonlijk zie ik wel iets in dit item, omdat na zorgvuldige overwegingen mijn conclusie is, dat de voordelen groter zijn dan de nadelen.