deboezelare
Artikelen: 0

Re: Staafkrachten in vakwerkbrug

3)*3)*De vertikale kracht in E wordt gelijkmatig verdeeld over A en B….. dus geen horizontale reactiekrachten op A en B……. Omdat staaf 1 diagonaal staat, zal deze ook een horizontale kracht op A uitoefenen.....Uit 2) volgt dat de horizontale kracht van staaf 1 niet door A opgevangen wordt, maar door staaf 2.
Ik ben even de weg kwijt...Geen horizontale reactiekrachten op A en B maar wel horizontale kracht op A?
deze kracht is simpel te berekenen
Uhm, was dat maar zo! Hoe kan ik dit eenvoudig berekenen?
Ook deze kracht is nu simpel te berekenen.
was het maar waar...
4)* Ik ga er vanuit dat het ontbinden van een diagonale kracht in een horizontale en vertikale component geen probleem vormt
Vormt dus wel een probleem want dit was o.a. de aanleiding om dit topic te starten. Hopelijk kan dit nog uitgelegd worden?
In physics I trust

Ik ben even de weg kwijt...Geen horizontale reactiekrachten op A en B maar wel horizontale kracht op A?
Geen horizontale reactiekrachten :)
Uhm, was dat maar zo! Hoe kan ik dit eenvoudig berekenen?

was het maar waar...
De staafkracht in 1 projecteer je volgens de x- en volgens de y-as. De verticale component daarvan wordt opgevangen door de verticale reactiekracht (verticaal evenwicht); de horizontale door de staafkracht in 2 en door een horizontale reactiekracht in A indien die er is (horizontaal evenwicht).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
deboezelare

Is het dan ongeveer zoiets:

F Ax = sin 45 x 121 kN

F Ay = cos 45 x 121 kN

Of moet er ook nog gebruik gemaakt worden van de momentenwet (staaf 6?)
In physics I trust

deboezelare schreef:Is het dan ongeveer zoiets:

F Ax = sin 45 x 121 kN

F Ay = cos 45 x 121 kN

Of moet er ook nog gebruik gemaakt worden van de momentenwet (staaf 6?)
Een vakwerk heeft alleen trek- en drukkrachten, dus over momenten moet je je geen zorgen maken. Ik weet niet wat je hierboven net opschrijft, je moet je staafkrachten toch bepalen?

Dus N(AD)*cos(45)=V(A) met V(A) de verticale reactiekracht.

En dan voor je horizontaal evenwicht: N(AD)*sin(45)=N(AE)

Zo denk ik dat het moet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
jhnbk

Wat die horizontale krachten betreft zal ik mij even toelichten. Als je een lichaam vrij maakt hoor je dat ook als kracht te tekenen maar na berekening zal deze nul zijn uiteraard.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
CoenCo
Technicus

Als je problemen hebt met krachten ontbinden, kijk dan ook even in de minicursus: http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=41633 en dan voornamelijk de hoofdstukken 3 en 4.
vdKarel

Het blijkt dat je niet bijzonder kundig bent hierin. Maar dat komt met heel veel oefenen wel, :) Als je nog niet kundig bent moet je volgens een straks stappenplan werken en niet zomaar dingen gaan roepen en "gokken". Dan kom je in de problemen en zal je de opgaven nooit gaan begrijpen.

Kijk naar mijn tekening:

Stap 1:

Eerst teken ik het vakwerk en alle uitwendige krachten die hierop spelen. Teken er een assenstelsel bij. Ik heb de zwaartekrachten van de losse staven in punt E gezet. Een opwaartse kracht wordt veroorzaakt door een kracht die naar beneden werkt. Het totale vakwerk duwt naar beneden door de zwaartekracht. Hierdoor zal het op punten A en B (waar het ondersteund wordt) "terug duwen". De som van deze krachten is gelijk en tegenovergesteld aan elkaar (Newton's derde wet zegt "Actie = - Reactie").
Dus hiermee zeg je dat er geen opwaartse vertikale kracht op E speelt? (dus de rode pijl moet weg)
Inderdaad dus. Het wordt ondersteund op punten A en B. Op punt E zit er niets om "terug te duwen" dus daar is ook geen opwaartse kracht.

Stap 2:

Schrijf de balansen op.

Translatie:

Som (Sigma) van de krachten in de x-richting en in de y-richting is 0. Het vakwerk beweegt namelijk niet in 1 van die richtingen.

Rotatie:

Som van de momenten is 0. Deze heb ik even niet uitgeschreven aangezien het niet nodig is (vanwege de symmetrie).

Stap 3:

Werk deze formules uit.

Nu heb je de reactiekrachten in A en B. Deze opzet is standaard voor alle problemen.

Stap 4:

Nu het volgende, vanaf nu kan je de interne krachten (staafkrachten) gaan uitrekenen. Bekijk hiervoor stap 4. Je begint op een punt (het makkelijkst is punt A omdat je daar 't meest van weet) en schrijft daar weer ALLE krachten op. Vervolgens stel je weer balansen op en werk deze uit. Ontbind de schuine krachten (in staaf 1) in een x- en y-component. Deze componenten vind je dmv goniometrie.

Succes!
Bijlagen
Stap4
Stap4 494 keer bekeken
Stap1_2_3
Stap1_2_3 502 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”