De Nederlandse indentiteit wordt je vaak pas echt duidelijk, wanneer je voor langere tijd in het buitenland verblijft. Afgezien van het idealiseren van je thuisland -- iets wat iedereen een beetje doet -- realiseer je ook dat Nederland wel degelijk een erg eigen karakter heeft. Nederlanders zijn over het algemeen minder omslachtig dan de Anglosaksen- of Franstaligen: hebben minder behoefte aan sierlijkheid en drama. We zijn praktischer ingesteld, zoals de Duitsers, alhoewel daarmee de vergelijking ook af is. In tegenstelling tot onze oosterburen, is ons karakter gevormd door het overkomen van de zee, iets wat we weer delen met de Engelsen. Ik vermoed dat landen altijd wel iets gemeen hebben, maar het is de combinatie van eigenschappen via een gedeelde geschiedenis, wat een volk uiteindelijk een nationaal karakter geeft. Nederland is vele malen bezet geweest door onder andere Romeinen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers, en elke keer heeft het zich vrijgevochten -- al dan niet met hulp van geallieerden. Dat geeft toch het idee, dat er inderdaad sprake is, van zoiets als een identiteit of cultuur.
Het Nederlandse karakter is onze kracht, we zijn klein, doch sterk. Vanwaar heeft Amerika zo'n honger naar geld vandaan? Als ik kijk naar Neerlands zuinigheid en het zichzelf verrijken over de ruggen van anderen kan dat betekenen dat ooit in het verleden Nederland centraal heeft heeft gestaan over het Amerikaanse ecconomische streven. Of dit ook zo is, laat ik in het midden.