Puzzel Puzzels
ijsduivel
Artikelen: 0

Perfecte samenstelling elementen voor plantengroei

Hallo,

Ik zit in 5Havo en moet een profielwerkstuk maken.

Voor dit profielwerkstuk waren ik en mijn projectpartner Pepijn van plan om de invloed van stoffen op de groei van planten te onderzoeken. Op internet hebben we gevonden dat er 6 hoofdelementen en 6 spoorelementen zijn voor plantengroei.

Hoofdelementen: stikstof, fosfor, kalium, calcium, zwavel en magnesium.

Sporenelementen: ijzer, zink, koper, molybdeen, borium en mangaan.

Nou moeten we weten wat de perfecte verhoudingen van deze elementen zijn.

Ik begrijp dat deze samenstelling waarschijnlijk bij elke plant verschilt.

Als iemand de verhoudingen weet voor één plant, dan zou ik dat graag willen weten.

Ook hebben we in het 5 VWO "Biologie Voor Jou" een soortgelijke proef gevonden. Er stonden een aantal plaatjes van planten waar de hoofdelementen weg zijn gelaten. Deze proef stond verder niet in het boek uitgewerkt. Als iemand mij iets over die proef kan vertellen zou ik dat ook fijn vinden.

Mvg,

Jonah

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Medium

Bekijk product

Gelukkoos
Artikelen: 0

Re: Perfecte samenstelling elementen voor plantengroei

Zoals je zelf zegt verschilt de perfecte verhouding van plant tot plant.

Alleen plantenwortels kunnen niet selectief elementen uit de grond halen.

In de plantenkunde spreekt men van verschillende grondsoorten ,met indito voedingselementen ,waar de ene plant wèl goed op groeit ,en de andere niet.

Natuurlijk spelen licht ,grondstructuur en temperatuurs-voorkeur ook mee.

Een plant gedijd ergens ,of gedijd ergens niet.

Er zijn wel stoffen die ,het bijna bij alle planten goed doen.

Ik raad je dan aan gewoon het eticket te lezen van plantenmeststoffenverpakkingen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ecologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!