Hallo,
Ik ben Luuk en ik ben met mijn profielwerkstuk bezig. Ik ben al een tijdje geregistreerd voor het geval dat maar ik ben bang dat ik nu toch echt hulp nodig ga hebben.
Het onderwerp is de doorbuiging van een balk. Specifiek gaat het om een U-profiel met de een breedte van 36mm en een hoogte van 42 mm. De balkjes in de balk zijn 6 mm dik. De lengte van de balk is 1000mm
Ik ben al aardig ver gekomen, heb het zwaartepunt uitgerekend en van daar uit mbv de formule van Steiner het traagheidsmoment uitgerekend. Maar nu ben ik ongeveer één week geleden naar Amsterdam geweest om te bekijken hoeveel kracht de balk kon hebben. Hier kwam ik tot de conclusie dat mijn berekeningen goed fout waren. De balk kon ruim 1600 N aan, terwijl ik had berekent dat hij maar 555 N zou kunnen hebben. Ik was stomverbaasd! Maar nu zit ik dus nog steeds met het probleem dat het fout is..
Ten eerste heb ik het U-profiel in drieën gedeeld en op die manier (mbv een tabelletje) het zwaartepunt berekent. Deze lag op de coördinaten (18,17). Toen heb ik de afstand tussen het zwaartepunt van de drie losse delen en het nieuwe zwaartepunt gebruikt om in te vullen in de formule van Steiner (A x a^2). Voor de drie losse delen heb ik ook het eigen I berekent met 1/12 x b x h^3.
Het weerstandmoment heb ik daarna berekent door het traagheidsmoment te delen door de afstand tot de uiterste vezel. Naar boven was dit dus 25 mm en naar onder 17 mm. De belasting die de balk te verduren zou krijgen is dan de M/W. De M heb ik berekent met de formule 1/4 x F x l. Als F heb ik mijn eigen gewicht genomen. Deze kon ik later natuurlijk specifiek berekenen.
De houtsoort die gebruikt was, was de houtsoort C24. Qmax is daar 24 van werd mij verteld.
Hopelijk kan een van jullie mij vertellen waar ik de mist in ga. Ik zie het ondertussen niet meer en er is al erg veel tijd in komen te zitten.
Alvast bedankt!
Luuk098