Hallo,
Ik ben op zoek naar een niet al te moeilijke formule om krachten op een hangbrug van staal te berekenen?
We willen uitrekenen wat de langst mogelijke overspanning is wanneer eer 1 auto overheen rijdt.
Groet
Maar er zou een lengte grens kunnen zijn voor de kabels die van toren naar toren gaan voordat de onder hun eigen gewicht breken.
Ongeveer.Bedoel je dat de maximale overspanning wordt bepaald door de lengte van de kabels waarvoor die onder hun eigen gewicht zullen bezwijken?
Hm die vergelijking loopt toch wel ergens mank, niet? Het wegdek zal toch steeds van een grotere orde blijven dan het eigenwicht van de kabels. Heeft ergens te maken met het feit dat in de kabels enkel trekkrachten optreden terwijl zo'n overspanning ook een buigmoment zal opleveren, lijkt me op het eerste zicht.
In mijn model was ik uitgegaan van torens die alle krachten hoe groot dan ook konden opnemen.In physics I trust schreef:Je hebt gelijk; het wegdek wordt meestal buigslap uitgevoerd.
Wat een andere beperking zou kunnen vormen, zijn de horizontale krachten die aan de uiteinden worden opgevangen door de kabel te verankeren in de fundering.