Hm, ik denk dat er nooit een grondwet zal komen. Dat is volgens mij de conclusie die moet worden getrokken. Zet men de argumenten van het 'nee' kamp op een rijtje dan zou je zelfs de hele EU moeten ontmantelen. Die argumenten zijn namelijk niet op een constructieve wijze te catagoriseren
Ik denk dat je het Nee van het referendum niet kan vertalen naar een helemaal eens zijn met het Nee kamp. Het is niet zo dat ruim 60% van de Nederlanders het met uiterst rechts (Wilders, LPF) of uiterst links (SP) eens is. Het aantal mensen dat Nee heeft gezegd omdat ze principieel tegen de grondwet zijn is volgens mij een handje vol.
Ik baseer dat op alles wat ik via de media (en persoonlijk) heb gehoord van nee stemmers. Men stemt nee voornamelijk om de volgende redenen:
- Ongenoegen met NL regering (Vlees noch Vis)
- Ongenoegen met EU beleid (Euro, Turkije, uitbreiding, NL bijdrage)
- Onbekendheid met inhoud grondwet
Dat betekent dat de politici eerst maar eens moeten zorgen dat ze beter gaan communiceren. Dat kost tijd. Maar dat geeft niet, het gaat om belangrijke zaken.
Misschien wil Nederland geen EU, maar ik geloof niet dat er veel Nederlanders zijn die een flink deel van ons BNP willen inleveren door uit de EU te stappen. Aangezien Nederland economisch voor verreweg het grootste deel afhankelijk is van andere EU landen zou het herinvoeren van import en exportheffingen door andere landen enorm duur worden.
Mogelijk dat het Nederlandse volk Europa nu eens serieus gaat nemen. Het is gewoon een democratische organisatie en ook daar zitten vertegenwoordigers die we rechtstreeks hebben gekozen. Als je die mensen niet zo nu en dan op de vingers tikt en niet kijkt wat ze daar doen dan is dat je eigen fout. Dan moet je niet achteraf gaan klagen dat ze dingen doen die je niet wist en niet wilde. De eerste tik is nu eindelijk uitgedeeld, dus nu een kwestie van zorgen dat ze daar nog scherper worden en ons beter vertegenwoordigen.