Ik kan me voorstellen dat je erover nadenkt en verantwoordelijk wilt zijn voordat je de stap zou nemen om kinderen te krijgen. Onzin vind ik het zeker niet. Je kunt je alleen afvragen of het inderdaad zoveel slechter gaat met de wereld. Er komen steeds meer verdragen tussen landen, ik zie het bijvoorbeeld niet meer zo gauw gebeuren dat Europese landen of Amerikaanse staten
onderling ooit nog oorlog zouden voeren. Honger in Afrika, maar veel minder honger in de wereld dan vroeger. Milieu wordt slechter, maar men is daarvan op de hoogte en er wordt aan gewerkt (al gaat dat langzaam).
De wereld is volgens mij zo slecht nog niet op dit moment, zeker niet als je in het westen woont, al zullen sommigen het hier niet mee eens zijn. Ook wordt het steeds meer mogelijk voor mensen (vooral in het rijke westen) om invloed uit te oefenen op hoe de wereld eruit gaat zien. Mensen zijn veel meer geinformeerd (Internet, media) en het aantal democratische landen neemt alleen maar toe. Bovendien hoor ik de huidige generatie van kinderen (ik heb er zelf ook twee) niet klagen over dat soort zaken (eigenlijk realiseren ze zich alleen maar hoe goed ze het hebben als ze zichzelf vergelijken met bijvoorbeeld de hongerlijdende kinderen in Afrika of Zuid-Amerika).
Als je het goed bekijkt hebben de meeste kinderen in het Westen dan ook niet te klagen. Behalve dat ze niet meer hoeven te werken voor de kost kunnen ze gewoon naar school gaan en later studeren en zich op allerlei gebieden ontwikkelen als ze dat willen. Ze kunnen sporten of lid worden van een theatergroep, ze kunnen reizen, en ga zo maar door. Als ze iets mankeren dan kunnen ze terecht bij een uitgebreide lichamelijke of geestelijke gezondheidszorg. Als ze iets willen weten kunnen ze het opzoeken. Als ze met elkaar willen praten hebben ze daar uitgebreid de mogelijkheden voor (clubs, MSN, mobieltjes).En: er wordt tegenwoordig naar hun mening gevraagd. De wereld is voor hen op dit moment één grote, boeiende, bereikbare omgeving waarin ze keuzes mogen maken. Natuurlijk brengt onze huidige maatschappij ook weer problemen met zich mee (ADHD, allergieën, verveling, drugs etc. etc.), waar ik nu even niet dieper op in wil gaan, maar het mooie is dat ook aan die problemen weer aandacht wordt besteed.
Één aspect, wat volgens mij wel een gegrond bezwaar zou kunnen zijn om kinderen te willen krijgen: "wil ik wel bijdragen aan een eventuele overbevolking?" Over die vraag is er een topic:
http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...?showtopic=5326