Ik zit met een probleem, waarvan ik even snel een tekening heb gemaakt (zie hieronder).
Het gaan om een mechanisme waar ik niet helemaal uit kom. Het idee is als volgt:
wanneer je aan de middelste as draait (die met die 2 tandwielen), zorgen de twee tandwielen ervoor,
dat de linkeras en de meest rechteras, met schroefdraad worden aangedreven. Deze as met schroefdraad, draait zich hierdoor naar beneden, waardoor de gehele balk naar beneden gaat (groene gedeelte). Het is een soort van pers, wat eigenlijk een beetje lijkt op het idee van een bankschroef.
Uiteindelijk zal het een product wat zich onder de arm bevindt (rood), worden vastgeklemd. Wanneer de maximale spanning is bereikt, kan de as met schroefdraad niet meer verder kan draaien. Nu is het idee, om op de 2e as, waar je dus aan draait, het onderste tandwiel vast te maken aan de as, en het bovenste tandwiel zo te bevestigen dat je een soort slip creëert waardoor alleen het linkse tandwiel nog wordt aangedreven (door het onderste tandwiel) en het tandwiel aan de as met schroefdraad niet meer wordt aangedreven.
Is dit mogelijk, en zo ja hoe. Of zijn hier andere oplossingen voor?