Hallo,
Ik zou graag wat advies willen betreffende een onderdeel van mijn opdracht. Ik heb een ontwerp van een trekbank, waar ongeveer 20000 kn mee getrokken moet worden. Het systeem is zo uitgevoerd dat de cylinders deze kracht pushend moet leveren. er moeten twee ranges aanwezig zijn om de kracht overtebrengen. Namelijk de 7000 Kn Range en de 20000 Kn range.
Nu heb ik twee opties (plaatje bijgevoegd voor duidelijkheid)
Optie 1
Twee 3500 Kn cylinders en twee 6500 Kn cylinders die in serie worden gezet en door een constructie op 1 punt 20000 Kn leveren.
Optie 2
Twee 2 stage cylinders, met in de eerste stage 10000 Kn per cylinder en in de tweede stage 3500 Kn per cylinder. Deze twee zijn in serie gezet en kunnen door een constructie 20000 of 7000 Kn op 1 punt leveren.
Nu vraag ik me af wat de voordelen van beide systemen zijn. Bij optie 1 kan je 4 kleinere cylinders gebruiken om 1 kracht te verwezenlijken. Bij optie 2 zit je gebonden aan twee grote cylinders wat duurder kan zijn.
Stel dat je bij optie 1, 4 (2 grotere, 2 kleinere) in serie zet, en je wilt ze gelijk laten lopen, Moet er dan een drukverschil zijn?
Verder vroeg ik mij af hoe je op basis van deze gegevens de volumestroom voor je cylinder berekend. Uitgaande van een maximale snelheid van 0,3 m/s. werkdruk 300 bar.
Ik dacht Q=V*A*60000 = 0,3*0,333*6000= 5994 l / min per cylinder. Maar geen pomp die dit levert denk ik.
Voor required power dacht ik V*F=0,3 (m/s) * 10000 Kn = 3000 KW. Moet dit dan geleverd worden door een een pomp?
Mijn hydraulische kennis is minimaal, dus mischien zie ik wel iets over het hoofd. Ik ga er even vanuit dat er geen hydraulische of mechanische verliezen zijn. (zou toch ideaal zijn he!)
Ik hoop wat nuttige informatie te mogen ontvangen. Alvast bedankt.