je de rotatie niet verhindert (bijvoorbeeld door wrijving bij draaiing rond die z-as), dan zorgen die krachten enkel ervoor dat je blokje gaat draaien, er treden geen schuifspanningen op.
Ik had beter eerst deze quote opgegeven, dus in post#2 gaf je aan dat het
hinderen van beweging aanleiding geeft tot materiaalspanning.
Logisch:
Maar ik stel nu volgende situatie voor:
- Een
translerend blokje bewegend met constante snelheid terwijl er normaalspanning op inwerkt . Som van krachten = 0 en er is toch spanning aanwezig en het blokje beweegt verder met constante snelheid. Geen probleem dus.
- Een
roterend blokje met constante rotatiesnelheid. Som van krachten = 0, lichaam wordt niet gehinderd dus kunnen er ook geen schuifspanningen optreden. Hinderen (bv. een last die omhoog getrokken word) van een aseinde zorgt dat rotatie wordt belemmerd en dat er wel (schuifspanning) ontstaat. De rotatiesnelheid neemt af omdat materiaalspanning energie vraagt. Kan het zijn dat ik hier (negatieve) versnelling ook bij moet rekenen als invloed?
Er is inderdaad een equivalentie tussen translatie en rotatie, maar heb problemen om rotatie linken met de 1ste wet van Newton.
Het is me vooral de toen om het
verschil tussen translatie en rotatie in de situatie van ideale (=niet gehinderde beweging). Bij de ene knn. er spanningen zijn en bij de andere niet..
Ik kom er maar niet uit ondanks lang nadenken
, opassen dat ik er m'n hoofd niet over breek
Mvg.