speciesxx
Artikelen: 0

Balkmaten hout bepalen: van berekening naar echte maten

hey allen,

mijn vorige post was over een overdekking en berekening van balkmaten. Nu weet ik eindelijk de maten die ik nodig heb, echter kan ik die specifieke maten niet krijgen. Kan iemand me adviseren welke maten ik dan moet hebben?

Ik heb geen idee hoe ik dat moet berekenen.

Maten zijn in mm:

Benodigd:

55x115 (over een lengte van 3000mm=3m)

Beschikbaar:

45x120

45x145

58x95

58x155

70x170

95x95

Ikzelf zat te denken aan de 45x145 of zelfs de 58x155, maar die laatste wordt wel erg groot. Maar die 45 is mss weer smal?

Bvd,

Species
E.Desart

Re: Balkmaten hout bepalen: van berekening naar echte maten

speciesxx schreef:Maten zijn in mm:

Benodigd:

55x115 (over een lengte van 3000mm=3m)

Ikzelf zat te denken aan de 45x145 of zelfs de 58x155, maar die laatste wordt wel erg groot. Maar die 45 is mss weer smal?
Ik heb jouw berekeningen NIET gevolgd, maar het lijkt mij simpel. Gebruik
  1. de maat juist groter dan wat je berekend hebt (dus 58 x 155)

2. of: laat hem op maat zagen en/of schaven. Ik kan mij niet herinneren ooit een houthandel geweten te hebben waar je het hout niet op maat zou kunnen laten maken. Als het bij de jouwe niet kan: naar een andere gaan.
De klassieke manier voor een DHZer is dingen sterker te maken dan strikt nodig als compensatie voor onzekerheden en onvoorziene omstandigheden.
Eric
king nero

Of: Neem dan de maat juist kleiner, en herbereken op basis van die maten.

Evalueer de belasting die daarmee toegelaten is.
Plaus

Je kunt ook berekenen wat voor nieuwe hoogte je nodig hebt bij een smallere breedte:

benodigd: 55x115mm
\(W_y_;_b_e_n = \frac{b \times h^2}{6} = \frac{55 \times 115^2}{6} = 121 \times 10^3\)
\(I_y_;_b_e_n = \frac{b \times h^3}{12} = \frac{55 \times 115^3}{12} = 697 \times 10^4\)
met deze formules kun je bij een bekende
\(W_y\)
en
\(I_y\)
en beschikbare breedte/hoogte een bijpassende dimensie vinden, bijvoorbeeld bij breedte 45:
\(W_y: h \geq \sqrt{\frac{6 \times W_y}{b}} = \sqrt{\frac{6 \times 121 \times 10^3}{45}} \approx 128mm\)
\(I_y: h \geq \sqrt[3]{\frac{12 \times I_y}{b}} = \sqrt[3]{\frac{12 \times 697 \times 10^4}{45}} \approx 123mm\)
Dus kies i.p.v. 55x115 dan 45x145 Dit is afgaand op de balk die nu voldoet.

Je kunt ook de balklaagberekening opnieuw maken voor een afmeting 45x120 en ik acht de kans groot dat deze voldoet.
spix

Wat beteken Wy en Iy ? Ik wil nl die formules een snappen en ben geen WTB.

en dik 12cm (buiging???) op 3 meter is best veel of niet?

Zoek ook een link waar deze sterkte leer wordt besproken, ik wil nl die berekeningen snappen. Dus graag een of meerdere linkjes aub?

Of is er soms ook een boek "Sterkteleer voor Dummies" :)

Alvast bedankt.

André
In physics I trust

Wy is het weerstandsmoment om de y-as. Dat is het traagheidsmoment om deze as gedeeld door de afstand tot de neutrale lijn.

Iy is het traagheidsmoment om de y-as.

Dit is een mooi startpunt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Plaus

spix schreef:Wat beteken Wy en Iy ? Ik wil nl die formules een snappen en ben geen WTB.

en dik 12cm (buiging???) op 3 meter is best veel of niet?

Zoek ook een link waar deze sterkte leer wordt besproken, ik wil nl die berekeningen snappen. Dus graag een of meerdere linkjes aub?

Of is er soms ook een boek "Sterkteleer voor Dummies" :)

Alvast bedankt.

André
Het weerstandsmoment
\(W_y\)
en traagheidsmoment
\(I_y\)
zijn mechanische eigenschappen van een profieldoorsnede. Het weerstandsmoment wordt gebruikt voor de toetsing van optredende spanningen in de doorsnede en het traagheidsmoment wordt gebruikt voor de bepaling van de vervorming van de doorsnede.

Deze waarden zijn voor basisvormen zoals een rechthoek eenvoudig te bepalen met de eerder opgestelde formules. Zoek bijvoorbeeld ook op wikipedia voor een behapbare uitleg over (oppervlakte)traagheidsmoment en weerstandsmoment.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”