Hallo,
Op zolder heb ik een houten A staan zodat de balken die het dak dragen "slechts" (2 keer ) 3 meter lang zijn om de totale bijna 6 meter te overspannen.
Ik zit te denken aan het plaatsen van een dakkappel en dan in zo'n houten A midden in een kappel niet echt een fraai gezicht.
De vraag is vrij eenvoudig: wat heb ik nodig om die 6 meter in één keer te dragen?
Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om er slechts een balk te vervangen, want zeg 2/3 van de A blijft dan staan tenzij alle 2x3 meter balken worden vervangen door enkele balken.
Ik denk dat, om die 6 meter te overspannen in één keer zeer zware balken nodig zijn........
Zou ook graag de formules daarvoor willen zien als dat kan om een beetje te snappen en wat te leren natuurlijk.
Momenteel zijn de afmetingen van de huidige balken die dus 3 meter lang zijn 170 hoog en 55 mm breed.
Ik weet dat een constructeur dit moet gaan berekenen en dat ik een vergunning moet aanvragen: echter ik zou graag een idee willen krijgen wat me te wachten staat en of het wel een reeël is qua constructie en kosten.
Als laatste : het dak staat bijna onder 45 graden, weet dat niet exact.
Wie kan mij helpen?
Bij voorbaat dank!
André