Feit dat er schuifspanning (zoals ik tekende) werkt in beide vlakken aan de buiten kant duidt toch op een moment (kracht x afstand) dat word gecreerd? Zo niet, wat is het gevolg dan wel van die groene krachten, buiten spanning creeren ?
Klopt, net zoals een normaalspanning eigenlijk gelinkt is aan een kracht, hangt je schuifspanning samen met een moment dat je induceert. Als je dat moment niet tegenhoudt dan krijg je een rotatie. En nu komen we bij je punt: kan er dan geen schuifspanning optreden bij een niet verhinderde rotatie?
Jawel.
Stel je voor de makkelijkheid voor dat je blokje in een mal zit. Je trekt je nu niets aan van de beweging die je het blokje laat maken. Op de mal breng je langs twee kanten een gelijkmatig verdeelde belasting aan. Dit superponeer je met een netto kracht die zorgt voor een translatie. Dat is de eerste situatie.
Stel je nu voor dat je op die mal een niet gelijkmatige belasting aanbrengt waarbij de kracht aan de rand groter is dan in het midden (dat wilde ik schetsen met mijn vorige afbeelding). Er treden dus schuifspanningen op (afschuifkrachten). Superponeer nu met een netto moment dat zorgt voor een rotatie. Dat is de tweede situatie.
Je merkt dat die mal niet essentieel was in het verhaal, maar slechts om je gedachten te vestigen. Als je die bovengenoemde krachten dus rechtstreeks laat werken op je blokje, heb je nog steeds de beschreven situaties.
Door wrijving al dan niet te beschouwen, kan een deel van het kracht/moment optreden als reactiekracht / -moment.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.