hwgxx7
Artikelen: 0

Re: Schuifspanningscomponenten

Oké, ik denk het te snappen:

- rotatiesnelheid (rood) is constant

- constante schuispanning op aan de buitenzijden van het lichaam

-lichaam roteert tegenuurwijzerszin

De krachten op de buitenwand zorgen voor een moment tegengesteld aan datgene dat op het lichaam werkt. Beide hebben dezelfde waarde, dus resultertant = 0.

Terwijl lichaam roteert treedt er dus schuispanning op. Bij jouw foto begrijp ik niet waarom er in het midden geen schuifspanning aanwezig is? Dus de 2 driehoekjes een buitenzijde, waarom is dit zo?
zijaanzicht
zijaanzicht 456 keer bekeken
In physics I trust

De krachten op de buitenwand zorgen voor een moment tegengesteld aan datgene dat op het lichaam werkt. Beide hebben dezelfde waarde, dus resultertant = 0.
Ik ben niet mee met jouw redenering. Wat bedoel je hiermee?

Op jouw tekening heb je toch ook de schuifspanning aan de buitenzijde getekend? Ik heb een doorsnede getekend.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
hwgxx7

Feit dat er schuifspanning (zoals ik tekende) werkt in beide vlakken aan de buiten kant duidt toch op een moment (kracht x afstand) dat word gecreerd? Zo niet, wat is het gevolg dan wel van die groene krachten, buiten spanning creeren ?

Indien dit (groene) moment kleiner/groter zou zijn dan het rode moment, dan zou er toch een resultante optreden, wat aanleiding geeft tot versnelling.

Ik besluit daar dan uit dat enkel indien er geen netto koppel op het lichaam inwerkt de beweging ongehinderd (op dezelfde manier) door zal gaan.

Kan je dit alleszins al bevestigen?

Je doorsnede die je tekende, wil dat zeggen dat de schuisspannigen constant zijn over ene buitenvlakje? Ik bent niet zo goed bekent met het grafisch voorstellen ervan, ik interpeteer jouw tekenign als zijnde dat de schuispanning aan de boven en onderzijde een maximum heeft..

Mvg.
In physics I trust

Feit dat er schuifspanning (zoals ik tekende) werkt in beide vlakken aan de buiten kant duidt toch op een moment (kracht x afstand) dat word gecreerd? Zo niet, wat is het gevolg dan wel van die groene krachten, buiten spanning creeren ?
Klopt, net zoals een normaalspanning eigenlijk gelinkt is aan een kracht, hangt je schuifspanning samen met een moment dat je induceert. Als je dat moment niet tegenhoudt dan krijg je een rotatie. En nu komen we bij je punt: kan er dan geen schuifspanning optreden bij een niet verhinderde rotatie?

Jawel.

Stel je voor de makkelijkheid voor dat je blokje in een mal zit. Je trekt je nu niets aan van de beweging die je het blokje laat maken. Op de mal breng je langs twee kanten een gelijkmatig verdeelde belasting aan. Dit superponeer je met een netto kracht die zorgt voor een translatie. Dat is de eerste situatie.

Stel je nu voor dat je op die mal een niet gelijkmatige belasting aanbrengt waarbij de kracht aan de rand groter is dan in het midden (dat wilde ik schetsen met mijn vorige afbeelding). Er treden dus schuifspanningen op (afschuifkrachten). Superponeer nu met een netto moment dat zorgt voor een rotatie. Dat is de tweede situatie.

Je merkt dat die mal niet essentieel was in het verhaal, maar slechts om je gedachten te vestigen. Als je die bovengenoemde krachten dus rechtstreeks laat werken op je blokje, heb je nog steeds de beschreven situaties.

Door wrijving al dan niet te beschouwen, kan een deel van het kracht/moment optreden als reactiekracht / -moment.
hwgxx7

Als ik het verhaal goed heb begrepen, moet ik de mal zien als equivalente van materiaalomhulsel (zoals de buitenste schillen bij een ui). Bij vrije rotatie kan (zal) dus schuifspanning optreden, ik was ff in de war met het feit dat de som van de krachten =0, maar er wel schuifspanning in het materiaal is. Indien ik de staaf hard tegenhoud zal deze dan kunnen bezwijken aan de schuifspanning. Dit is logisch.

Bij je eerste situtie is er translatie (versnellend of niet doet er niet toe),wegens netto kracht en tegelijk ook spanning. Zijn er reele situtie's van deze zaken?

Dus structuren die transleren/roteren en tegelijk onder (zeer) grote normaalspanning staan?

mvg
In physics I trust

Je hebt het verhaal goed door. Ik kan me niet meteen een goed voorbeeld bedenken, maar een situatie waarbij je het kan tegenkomen is een materiaal dat is opgebouwd uit verschillende materialen en dat intern zulke spanning opbouwt, thermische spanning dus wanneer de thermische uitzettingscoëfficiënt verschillend is bij de twee materialen.
hwgxx7

Juist dat is idd. mogelijk. Ken je misschien ook een goed (Engelstalig) boek waarin deze topics uitgebreid naar voren komen? Kwestie dat ik julie hier niet constant lastig moet vallen he.

mvg
In physics I trust

Sterkteleer van Hibbeler is een absolute aanrader.

Je mag ons evengoed 'lastigvallen' als je iets niet begrijpt :)
hwgxx7

Oké, bedankt voor alle hulp. Ik kan wel aan dat boek bijkomen lijkt me. Geen probleem verder.

Tuurlijk kan ik hier mensen lastig vallen, maar beter dat ik dit zelf ontdenk en beredeneer. Leer ik het meeste mee bij :) .

Mvg.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”