Ik denk dat je hier niets mee oplost.
65-plussers werken niet meer.
Het overgrote deel van de files is woon-werk verkeer. De files zijn er juist als de mensen naar hun werk vertrekken of terug naar huis gaan.
Mensen ouder dan 65 van de weg halen lost wat dat betreft niet veel op.
Wel irritant zijn die mensen die te langzaam rijden (en dan bedoel ik dus mensen die onder de maximumsnelheid rijden). Dan lok je uit dat mensen gaan in gaan halen.
De politie zou dus niet alleen moeten letten op mensen die te hard rijden maar ook op mensen die te langzaam rijden.
Op snelwegen is het verboden voor voertuigen die een bepaalde snelheid (volgens mij 70km/u) niet halen. Een tracktor mag niet op de snelweg komen bijvoorbeeld.
Langzamer dan 70 rijden zou dus beboet moeten worden, behalve natuurlijk als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld als je in de file staat of je auto ineens een mankement heeft.
Zo heb ik met mijn vorige auto (een Suzuki Samurai) gehad dat er een V-snaar knapte, ik kwam nog wel thuis maar ik kon alleen nog langzaam rijden omdat de motortemperatuur anders te hoog werd.
Ik erger me nogal aan mensen die de verkeersregels niet kennen, zo is de N244 een autoweg, dus een 100km weg.
Maar toch kom ik daar mensen tegen die dat blijkbaar niet weten en 80 rijden.
Dit irriteert andere weggebruikers enorm, zeker als je ergens om een bepaalde tijd moet wezen.
Laatst kwam ik ook mensen tegen die 70 reden op een 80 weg. Dat zijn dan ouderen die niet meer zo snel kunnen reageren, dan heb ik zoiets van: ga dan met de fiets of zo.
Ik denk dat ouderen indirect bijdragen aan ongelukken doordat ze in feite uitlokken dat mensen gaan inhalen of bumperkleven.
Moet ik wel zeggen dat bumperkleven altijd fout is, zelfs als degene voor je veel te langzaam rijdt. En zowiezo is het ook erg dom, mocht degene voor je op de rem trappen dan is het jouw schuld omdat je niet voldoende afstand hield.
Ten eerste zijn er veel vrachtwagens op de weg, dit komt omdat Nederland een doorvoer land is, maar ook omdat er nou eenmaal veel mensen in NL wonen, en veel winkels.
Het probleem ligt dus in de eerste plaats bij het feit dat we te veel mensen op een te klein oppervlak hebben.
Ten tweede neemt iedereen de auto ipv het openbaar vervoer, dit heeft niets met de prijs of het aanbod van openbaarvervoer te maken, maar met de 'luiheid' van de mens. De staat moet investeren in het bedrijf openbaar vervoer om meer mensen te vervoeren omdat het bedrijven bereikbaar houdt.
Al zou slechts 10% van de automobilisten overstappen dan zou het OV totaal overbelast worden. Ook is het OV voor veel mensen onpraktisch, je moet overstappen, je moet 's winters door de kou enz.
Over het algemeen duurt reizen met het OV van deur tot deur veel langer.
Reizen met het OV is alleen handig als je vlak bij een station woont en je werk ook vlak bij het station is.
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen, ik woon in Heerhugowaard en ik werk in Haarlem.
Ik woon ver van het station af en waar ik werk is zeker 15-20min lopen van een station vandaan.
Bushaltes zijn bij mijn huis ook een eindje lopen.
Ik heb een keer met het OV naar mijn werk moeten gaan omdat mijn auto bij de APK stond.
Mijn werktijd begint om half 9. Ik moest toen met de trein van 7 uur.
Gelukkig was mijn vader zo aardig om mij naar het station te brengen, anders haf ik voor half 7 de deur uit moeten gaan om met fiets of bus naar het station te komen.
Om 8 uur kwam ik ongeveer aan (inclusief overstappen) en toen moest ik nog zeker 15 minuten lopen. Dat is gewoon slopend.
En dan heb ik het nog niet eens over stakingen en vertragingen die je dag kunnen verpesten.
Met de auto ben ik er binnen een uur, en dat is dan INCLUSIEF file.
Die file is trouwens niet op de snelwegen waar ik over ga (A9, A22, A208) maar op de N242 (ring Alkmaar), en dit komt door de stoplichten op deze weg.
Daarnaast zjin er nog andere redenen waarom ik voor de auto kies.
Ik ben veel flexibeler, ik kan ook zo vanuit mijn werk nog even ergens langs gaan. Zo ga ik als het verkeer erg meezit en ik vroeg ben nog even langs de supermarkt om iets te halen.
Ik ben minder afhankelijk van anderen, als ze in het OV weer eens ergens niet mee eens zijn en dit op de onschuldige burger afreageren door hen te gaan pesten met stakingen heb ik daar geen last van.
Alleen dit is al een reden om met de auto te zijn, ik wil niet afhankelijk zijn van aso's die alleen aan zichzelf denken en het geen reet kan schelen als ik niet naar mijn werk kan of te laat kom.
Mijn auto staakt niet, behalve als ik vergeet om er benzine in te doen.
Ook zit ik in mijn auto privé, geen zwetende mensen, vervelende passagiers of zakkenrollers.
Direct van A naar B. Mijn auto brengt me rechtstreeks van waar ik woon naar mijn werk. Ik hoef niet over te stappen en ik zit de hele reis beschut tegen de elementen.
Ik moet trouwens wel zeggen dat als ik op fietsafstand van mijn werk zou wonen ik als het mooi weer is wel zou overwegen om de fiets te nemen.
Mijn auto kost ook geld als hij stilstaat (wegenbelasting, verzekering).
Dus zonde om hem dan niet te gebruiken als ik naar mijn werk ga.
Toen ik voor een cursus naar Amersfoort moest heb ik nog gedacht of ik misschien met het OV zou gaan. Ik zou dan door filegebied moeten en qua reistijd zou het niet zoveel schelen (omdat ik extra vroeg weg zou gaan om de files voor te zijn).
Ik heb gelukkig voor de auto gekozen want die dag lag al het treinverkeer in Utrecht plat. Mijn auto reed wel.
Mijn auto rijdt altijd, wat nou als ik ergens ver weg ben en er is een storing waardoor ik niet naar huis kan?
Met de auto kan ik altijd nog een andere route nemen of desnoods lekker beschut in de auto wachten of zelfs slapen.
In de auto kan ik ook veel makkelijker spullen vervoeren, boodschappen doen met het OV is dramatisch. Niet dat ik dat op het moment hoef te doen aangezien ik niet op mezelf woon, maar als ik dat op een gegeven moment wel doe dan moet ik op de zaterdag boodschappen voor de hele week doen aangezien ik 40 uur werk.
Als ik iets in mijn auto laat liggen dan kom ik het weer tegen als ik de auto weer in stap. Vergeet ik iets in het OV dan ben ik het kwijt.
Zelfs als het OV gratis zou zijn (niet dat dat kan aangezien je het dan evengoed indirect via belastingen zou betalen), als de treinen allemaal op tijd reden, er een verbod zou zijn op het staken in het OV en de treinen en bussen goed op elkaar aansloten zou ik nog niet met het OV gaan.
Ik vindt het OV gewoon onpraktisch.
Dat andere mensen wel met het OV gaan respecteer ik gewoon, het is een overweging die iedereen voor zich moet maken, zonder ook maar enige betutteling. Aangezien ik respecteer dat mensen met het OV gaan verwacht ik ook dat anderen mijn keuze om met de auto te gaan respecteren.
Ik doe trouwens wel een beetje aan carpoolen. Een jongen die stage loopt op het kantoor waar ik werk die woont in Akersloot. Dat ligt op mijn route en dus reist hij met me mee. Nu hoeft hij niet met het OV.
Zijn werktijden zijn wel iets anders dus hij is wel te vroeg op kantoor.Dat vindt hij niet erg want met het OV moet hij om precies op tijd te komen moet hij vroeger vertrekken.
Dus doordat hij met mij meerijdt kan hij later opstaan en is hij nog eerder op kantoor ook.
Ook is er een andere collega die vanuit Amsterdam komt, ik haal haar dan op van het station (is met de auto maar enkele minuten).
Dat ik met de auto kom heeft dus ook voor mijn collega's voordelen.
Ten derde zijn er zoveel snelwegen in NL dat ze er een doel bij krijgen, dat van interregionaal vervoer. Er zijn veel opritten en afritten, knooppunten en bruggen. Er zijn zoveel snelwegen, dat er geen plaats meer is voor autowegen ("N" wegen)
Er zijn meer dan genoeg N-wegen. Naar mijn mening zijn er juist te weinig snelwegen.
Overigens zijn niet alle N-wegen autowegen.
Een autoweg is een 100km weg.
Voor zover ik weet zijn de meeste N-wegen 80km wegen en dus geen autowegen.
Wij NL'ers blijven liever in ons geboorteplaats wonen, en reizen 40 minuten naar het werk, dan dat we verhuizen naar een plaats 20 km verderop. Dit komt juist omdat we zo'n goed wegennet hebben.
Het is niet alleen een kwestie van willen maar ook van of het kan.
Wat als je geen woning kan krijgen in die andere plaats? Of wat als je een partner hebt die ook werkt? Stel dat een de man bijvoorbeeld in Amsterdam werkt en de Vrouw in Utrecht? Waar moet je dan gaan wonen?
Nogmaals neem ik mezelf als voorbeeld. Ik woon bij mijn ouders in Heerhugowaard. Ik heb enige tijd zonder werk gezeten en heb uiteindelijk een baan in Haarlem kunnen vinden.
Ik wil graag op mezelf gaan wonen, dan denk je natuurlijk, nou dan ga je dichterbij je werk wonen.
Makkelijker gezegd dan gedaan, mijn inkomen is niet zo hoog waardoor ik afhankelijk ben van een huurwoning, en alleen huurwoningen van sociale woningbouwcorporaties zijn voor mij betaalbaar.
Helaas zijn voor die woningen heel veel regeltjes en moet je lang op een woning wachten.
Voor Haarlem zou ik economisch gebonden zijn, maar er zijn veel meer mensen die dat zijn en al jaren in Haarlem wonen en dus voorrang krijgen. Toen mijn moeder jong was (ze komt uit Haarlem) was het al moeilijk om daar aan een woning te komen en er is in Haarlem maar heel weinig nieuwbouw. Nu zijn er ook wel andere plaatsen vlak bij Haarlem, maar daar ben ik niet economisch aan gebonden, dus maak ik geen enkele kans.
Wat ik nu wel wil proberen is of ik toch iets zuidelijker kan gaan wonen. Castricum valt wat betreft de woningbouwcoorporaties onder dezelfde regio als Heerhugowaard/Alkmaar. Alleen nu heb ik weer een probleem, ik woon pas een jaar in Heerhugowaard (daarvoor in Den Helder), en mensen die al veel langer staan ingeschreven krijgen voorrang.
Ik probeer nu wel te reageren op woningen in Castricum/Uitgeest enz, maar dat schiet gewoon niet op. Het meest frustrerende is dat je je rangnummer steeds hoger ziet worden omdat veel mensen die na mij reageren op een woning voorrang krijgen.
Ik zou het een eerlijk systeem vinden als je gewoon doet dat degene die het eerste reageert de woning krijgt, wijst hij hem af dat de woning dan naar de 2e gaat. Dan gaan de woningen naar degene die er het meeste moeite voor doen. Zo gaat het ook bij koopwoningen (maar die zijn voor mij niet betaalbaar).
Bij de bakker is het ook zo dat als er nog maar 1 brood is dat degene die het eerste komt dat brood meeneemt.
Ik WIL wel dichterbij mijn werk wonen, maar het gaat gewoon niet. En ik ben echt niet de enige.
Juist omdat snelwegen ook nog eens regionaal en interregionaal vervoer te verwerken krijgen, wat iets is van de laatste 15 jaar, is het wegennet zo verstopt.
Als je regionaal ergens heen wilt tijdens de spits dan vermijd je juist de snelwegen, want daar staan de files. Je moet wel heel dom zijn om dan de drukke filewegen te nemen.
Zo weet ik dat knooppunt Rotterpolderplein op de A9 bij Haarlem een punt is waar in de spits bijna altijd file staat.
Ik reis dus via de andere kant, vanaf de A9 neem ik de A22 en A208 naar Haarlem.
Heel mijn post gaat niet over het punt van Alexander, omdat het nou eenmaal onzin is om ouderen niet toe te laten. Mensen die maar 30 km hoeven te reizen zouden niet moeten worden toegelaten. Mensen die maar 10 km hoeven te reizen moeten verplicht het openbaar vervoer, of de fiets pakken. Juist door dit regionaal vervoer op de snelweg te beletten krijg je een veel betere doorstroom.
Op die manier pak je mensen hun keuzevrijheid af, ik vindt het nogal beetje dicatoriaal en betuttelend.
Wat nou als het regent? Moet je evengoed met de fiets?
10km vindt ik trouwens erg ver om te fietsen, ik zou het niet kunnen, en het OV is 3 keer niets. 5km zou wel kunnen, als het mooi weer is (droog en niet koud).
En hoe wou je het controleren?
Niemand die kan controleren of ik met de auto of de fiets ga.
Zowiezo is dat niet iets dat een overheid hoort te bepalen, gaan ze straks ook nog bepalen wat ik moet eten?
Of wat dacht je van invaliden? Of mensen die hun auto gebruiken voor hun werk (bestelbus of zo, of een beroep hebben waarbij ze bij klanten langs gaan). Mijn baas bijvoorbeeld woont in Velserbroek, die gaat vaak bij klanten langs, die moet wel met de auto. Hij moet in zo min mogelijk tijd bij die klanten kunnen zijn en vanuit klant A weer snel door naar klant B en klant C enz.
Zowiezo los je het probleem ook niet op. Als je 10km moet reizen dan ga je echt niet via de snelweg als daar een file staat.
Meestal is dat gewoon in je stad zel en rij je dus gewoon door de stad en als het al buiten je woonplaats is dan rij je via N wegen. Dus stel dat het wel uitvoerbaar zou zijn, dan los je er geen enkele file mee op.
Er zijn veel betere manier om de file's te bestrijden.
Een hele simpele oplossing is verhogen van de maximumsnelheid, dan rijden de auto's door en kunnen er binnen een bepaalde tijd meer auto's door een bepaald stuk weg.
Net zoiets als verhogen van de snelheid van een internetverbinding, dan kan er meer data door de kabel in dezelfde tijd.
Zo stel ik de volgende snelheiden voor:
30km zones veranderen in 50km zones
Binnen bebouwde kom: 70km/u
Buiten bebouwde kom: 100km/u
Autoweg: 120km/u
Snelweg: 160km/u - 180km/u (afhankelijk van de snelweg)
Dit kan allemaal binnen de verkeersveiligheid, zo is de Duitse Autobahn, waar geen snelheidslimiet is de veiligste snelweg ter wereld.
Uiteraard kan je op bepaalde plekken waar het echt niet mogelijk is een aangepaste snelheid invoeren.
Ik verbaas me soms echt over aangepaste maximum snelwegen.
Zo is er op de A1 een groot stuk waar je maar 100 mag, terwijl ik daar helemaal geen bebouwing of zo zie. Er is dus geen enkele reden, het enige wat ik me kan bedenken is: 'lekker autotje pesten'.
En even voor de mensen die denken dat ik een snelheidsduivel ben, dat ben ik dus totaal niet. Ik rij in een Daihatsu Feroza, dat is een terreinwagen, terreinwagens gaan niet zo hard, in het geval van de Feroza is 150 het maximum (met flinke tegenwind is maar 120).
Daarnaast moet er ook iets gedaan worden aan de 'bandbreedte'. Met meer rijbanen kunnen er ook meer auto's door datzelfde stuk weg in dezelfde tijd.
Ook kun je er meer snelwegen bijmaken om knooppunten te ontzien.
Dus dat mensen die naar een bepaalde stad moeten een afslag eerder kunnen nemen zodat ze niet via het knooppunt hoeven.
Spitsstroken zijn goed, maar slechts een tijdelijke oplossing.
Op de A1 vlakbij Amsterdam heb ik ook een interessante oplossing gezien.
Tussen de wegen heen en terug in (waar normaal alleen een vangrail staat) is nog een stuk snelweg, met aan beide kanten slagbomen.
De file gaat meestal maar 1 kant om, 's morgens richting Amsterdam en 's avonds er vandaan. De tegengestelde richting is rustig.
In de spits zetten ze dat middenstuk open en gebruiken ze als extra banen voor de richting die het nodig heeft. Dit is uiteraard alleen mogelijk op wegen waar je maar op 1 richting een file hebt en niet 2 kanten op.
Wat ik ook nog wel eens tegenkom en erg vreemd is, is als je eerst de invoegers krijgt en daarna pas de uitvoegers.
Het is veel praktischer als je eerst de auto's die af moeten slaan laat uitvoegen en daarna pas de auto's die de weg op willen in laat voegen.
Thuiswerken (al is het maar gedeeltelijk) is natuurlijk ook een oplossing voor bepaalde beroepen.
Verder moeten er meer (betaalbare) woningen gebouwd worden in of nabij gebieden waar veel mensen naartoe reizen, zo geef je de mensen de mogelijkheden om daadwerkelijk bij hun werk te gaan wonen.
Ook kun je proberen om meer werkgelegenheid te creëren in een regio waar veel mensen wonen maar waar weinig werkgelegenheid is.
Wil je het probleem echt bij de bron aanpakken dan moet je zorgen dat het aantal mensen in Nederland zo min mogelijk groeit.
Zo kan je bijvoorbeeld immigratie sterk beperken of zelfs de grens helemaal dichtgooien voor immigratie.
Ook kan je denken aan beperken van kinderbijslag voor enkel de eerste 2 kinderen. Zo wordt het minder aantrekkelijk grote gezinnen te stichten.
Een idee wat iemand had om mensen onder de 30 jaar geen rijbewijs te geven vindt ik absurt.
Dan kan je dus voor je 30ste geen rijvaardigheid opbouwen en ben je op je 30ste net zo'n slechte bestuurder als dat je normaal op je 18e zou zijn.
Het zou mensen in deze klasse ook erg beperken in het zoeken naar werk.
Ook zijn er zat mensen in deze klasse die WEL voorzichtig rijden en die dupeer je dan. Je gaat toch ook niet alle Marokkanen uitzetten omdat er tuig tussen zit?
De reden waarom er in deze leeftijdsgroep meer ongelukken zijn is dat ze minder rijervaring hebben. Rijervaring kan je maar op 1 manier opdoen: rijden, rijden en nog eens rijden. Iemand die 30 is en zijn rijbewijs haalt heeft net zo weinig rijervaring als iemand van 18.
Het liefst na het halen van het rijbewijs gelijk een eigen auto kopen om je rijvaardigheid bij te halen. Het hebben van een auto moet je dus bij jongeren juist stimuleren.
Het is echt heel slecht als je je rijbewijs haalt maar daarna pas na 5 jaar of zo je eigen auto hebt. Echt autorijden leer je pas als je je eigen auto hebt. Bij mij zat er een jaar tussen waarin ik weinig heb gereden, toen ik mijn eerste auto had wist ik dat ik weinig ervaring had en ik reed dus extra voorzichtig. Helaas zijn er ook mensen die hun rijvaardigheid overschatten.
Een puntenrijbewijs is er al en dat is voldoende. Brokkenmakers worden gestraft doordat ze hun rijbewijs kwijtraken. Het mag nog wel iets strenger. Dronken achter het stuur? Rijbewijs weg. Te veel schuldschades maken? Rijbewijs weg.
Ook is het al zo dat als je brokken maakt je veel meer premie voor je verzekering betalen.
En zowiezo betaal je in de categorie tot 24 jaar meer premie (met als gevolg dat veel jonge bestuurders de auto op naam van hun ouders hebben staan).
Ook accepteert een verzekeraar geen jonge bestuurders met een erg snelle auto omdat dat een te hoog risico is.