Bijna. Je hebt nl. 2 methyl-zijgroepen! Dus 2,6-dimethyl-4-hydroxyheptaan.2,6-methyl ...... heptaan
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
Bijna. Je hebt nl. 2 methyl-zijgroepen! Dus 2,6-dimethyl-4-hydroxyheptaan.2,6-methyl ...... heptaan
Tja, hoe doe je dat? Oefening denk ik. Met niet al te grote ketens zijn er ook gewoon niet bijster veel verschillende mogelijkheden! Als je alle isomeren van bijv. C18H22 oid moet weten heb je wel pen en papier nodig...Hetzelfde met isomeren, hoe kan je deze meteen weten? Hoe kan je meteen weten als je bijv. een formule opkrijgt?
Zo zie je maar weer dat een antwoord van zo'n programma niet heilig is. Ik denk dat er niet alleen alkanolen, maar ook ethers bij deze isomeren inbegrepen zijn. Het aantal alkanolen is kleiner.en van C5H11OH zijn er dan 17 isomeren
Dit is verbazend laag.... Laat eens zien, verzadigd is met 18 koolstoffen en 38 waterstoffen. We hebben dus (38-22)/2 = 8 ringen en/of dubbele bindingen. Ik denk zo op mijn gevoel dat er honderdduizenden mogelijkheden zijn. Papiertje is niet meer genoeg, hiervoor moet je een computerprogrammaatje schrijven of heel systematisch nadenken.bteunissen schreef: C18H22 geeft 18 mogelijke isomeren
De lijst met isomeren die dit programmaatje genereerd komt uit een database en geeft dus zeker niet altijd een volledige lijst, maar waarschijnlijk wel de meest voorkomende isomeren. De overige strukturen zijn zeker niet minder waarschijnlijk, enkel minder bekend.Dat je met lange koolstof ketens (zonder ringstructuren) aan veel en veel meer isotopen kan komen is logisch natuurlijk. Misschien zijn deze structuren minder waarschijnlijk?
Vraag b bedoel je, 4 C's en 1 dubbele binding. Lijkt me inderdaad 3 stuks.Zou het kunnen zijn dat mijn eerder genoemde formule maar 3 isomeren heeft? Het zal wel niet maar meer weet ik er niet denkik...