Zo hebben wij bijvoorbeeld ook kolomchromatografie gezien, maar ik snap ook niet goed hoe dat in zijn werking gaat.
Dat is weer zo vaag dat niemand je kan helpen. WAT begrijp je dan niet. Vertel eens wat je wel begrijpt. Je kunt op chemieforum niet verwachten dat er een andere formulering komt van 400 pagina's zodat je het ineens wel begrijpt....
Bij een kolom maak je gebruik van "oplossen" van stoffen in twee verschillende media: een stationaire en een bewegende fase. Als de gemengde stoffen verschillende affiniteiten hebben voor de twee fasen kun je ze scheiden.
Over eenvoudige oplosbaarheden: I
2 lost slecht in water op. Bij 20 graden slechts 0,03 gram/100ml. De andere twee lossen meer dan 100x zo goed op. In warm water is de verhouding nog groter. Door eenvoudig wassen van het mengsel met water kun je dus zuivere jood overhouden. In de oplossing zit dan alle permanganaat en alle dichromaat, en een heel klein beetje jood. Dit werkt alleen aangenomen dat er meer dan een heel klein beetje jood in het mengsel zit.
Je vraag is niet erg duidelijk. Wat bedoelt men met scheiden? In drie fracties verdelen die elk zo zuiver mogelijk zijn? Drie zuivere stoffen maken en wat afval overhouden? Dat maakt nogal wat uit.
Ook de verhouding is erg belangrijk. Gaat het om 99.99% permanganaat dat verontreinigd is met 0.005% jood en 0.005% dichromaat? Of is het een gelijkelijk mensel van de drie stoffen.
Dan de vorm nog. Gaat het om drie grote eenkristallen die je gewoon met de hand uit elkaar kunt plukken, of om een goed gemengd poeder?
Het probleem doet mij nu in de vage formulering een beetje denken aan het beroemde geval van de examenvraag "je hebt een barometer. Bepaal ermee hoe hoog een gebouw is." Via google kun je denk ik honderden inventieve oplossingen vinden van dat probleem.