Sorry als mijn bericht een beetje als mosterd na de maaltijd komt:
> ".. Dat zou dan betekenen dat je ontoerekeningsvatbaar bent.."
Mooie conclusie, die ik volledig onderschrijf
Alleen willen wij dit niet waar hebben hè, daarmee zouden wij als mens teveel gezichtsverlies lijden..
Het lijkt mij toch handig om een mens vanuit dit gezichtspunt te betrachten, want dat verklaart een heleboel ongerijmde dingen die om ons heen gebeuren, zelfs in ons rechtsstelsel. Ik wil er wel aan toevoegen dat het ook handig is om ontoerekeningsvatbaarheid niet als een negatieve menselijke eigenschap te kwalificeren. Lastig, lastig..
> ".. Wat ik niet vrije wil noem is dat als je door iemand gedwongen wordt om dingen te doen of te denken.."
Daarover kun je ook weer denken: wat is dan datgene waar de gedwongene van overtuigd is geraakt?
In mijn ogen is de gedwongene overtuigd van dwang, maar dat is niet hetzelfde als de overtuiging van de dwinger
> ".. Dat zou juridisch gezien apparte dingen met zich mee kunnen brengen.."
Ik geloof dat dat in Nederland ook wel een beetje gebeurt, of niet?
> ".. Gelukkig gelooft de rechterlijke macht nog niet in dergelijke (naar mijn mening) lariekoek.."
Tja, gelukkig is dit een soort van filosofisch forum, dus hoeven we niet uit te gaan van wat iedereen zomaar voetstoots aannneemt of "gelooft", tenzij (in mijn ogen) iemand een specifieke stelling poneert ter discussie. Hierbij wil ik graag stellen dat het voor ons mensen nog lang niet duidelijk is of de dingen die wij 'keuzes' en 'beslissingen' noemen in werkelijkheid bijvoorbeeld niet een soort vergoelijkende gedachten zijn omtrent onze mogelijk allang bepaalde/uitgevoerde acties.
> " .. Het maakt m'n leven anders zo zinloos en doet m'n ego ook niet bepaald goed.."
Krijg je dat weer: "Wat is de zin van het leven?"
Antwoord: Zolang je jezelf die vraag stelt krijg je daarop geen antwoord.
Het leven heeft zin, deze vraag niet.
> ".. het gegeven er bewust in te staan.."
In mijn ogen is dit "The Essence of (human) Life". Nou nog iets bedenken voor de andere levensvormen en we zijn er
> ".. De genen bepaald alleen wat je bent, opvoeding, ervaringen etc bepaald wie je bent.."
Geen idee: how can you be so sure?