Arjesara, ik neem aan dat je hebreeuws perfect is en dat je schijnbaar in contact staat met elke mogelijke bron die er is, aangezien je zeer sarcactisch staat te verkondigen dat wat ik daar schrijf klinkklare onzin is. Iets wat ik overigens niet goed begrijp. De dingen die ik schrijf zijn niet zo bizar en daarnaast spreek je jezelf tegen. Eerst stel je dat er nergens staat dat er in het oude testament geen aanwijzingen te vinden zijn:
Zozo, kom maar op met je "aanwijzingen"
Vervolgens beweer je:
Trouwens, dat "geweldadige periode" is ook een farce want evenals het Christendom is ook de Islam nou niet bepaald met een vredesduif in de hand door de wereld verspreid
Met andere woorden, het was een zeer geweldadige tijd.... Inderdaad! Daar heb je je aanwijzingen...
Toch typisch dat Qum'ran een vrijwel geisoleerde gemeenschap is en niet over Jezus wordt gesproken en al zou erover worden gesproken dan is dit nog altijd een secundaire bron.
Tsss, lees je eigen stukje nou nog eens.... "Al zou erover gesproken worden..." Waar baseer jij je eigenlijk op? Wat zijn jouw bronnen? Beperk je je tot één 'Heilig' boek? Toevallig ook een beetje bekend met de dode zee rollen en de Nag Hamadi rollen? Is absoluut de moeite waard...
Dan daag ik je bij deze uit om aan betrouwbare bevolkingsstatistieken te komen over deze periode.
Die zijn er niet. Ik ben ook niet degene die bedacht heeft hoe die tijd eruit heeft gezien. Er is redelijk uitgebreid onderzoek naar gedaan (ik zal nog maar een keer hetzelfde boek aanhalen: De strijd om God, Karen Armstrong) en de conlusie is ruwweg wat ik daar schreef. Het is een simplificatie, klopt, maar ik kan toch moeilijk een boek van 400 pagina's overtikken...
Dus, zand erover, we vergeten het en hups flups het bestaat niet meer.... Sure sure...
Zeg ik dat?????? NEE!
Net zoals we Hitler niet vergeten vergeten we ook de brandstapels niet.
IK ben overigens degene die geen voorstander is van het Christendom, dus ik ben de eerste die die tijd in herinnering zal brengen, laat staan ontkennen. Ik word er een beetje moe van... Ik begin me zeer sterk af te vragen waar je zelf eigenlijk staat? Ben je aanhanger van een bepaalde religie? Zo ja, welke?
Nog even ter vergelijking. Het verhaal van Jezus Christus is een typisch verhaal voor zeer veel religie's. Het is toch enigzinsopvallend hoever de vergelijking gaat. Ik hang er GEEN OORDEEL aan....
Gautama Boeddha: Omstreeks 600 v Chr. geboren uit de maagd Maya
Dionysus: Griekse Godheid, geboren uit een maagd in een stal en in staat om water in wijn te veranderen
Quirrinus: Vroeg romeinse heiland, geboren uit een maagd
Mithra:
Geboren uit een maagd, 600 VC, in een stal op 25 december. Zijn wederopstanding wordt met pasen gevierd...
Mithra is vooral erg interessant. Het Mithraisme is een Syrische afsplitsing van de oudere Perzische cultus van Zoroaster of Zarathoestra die rond 67 VC tot het Romeinse rijk doordrong (nee, ik heb geen Romeinse verslagen waaruit dat zou blijken....)
Nog even over Jezus. Jezus is een Griekse verbastering van het Hebreeuwse Yehoshua. De toevoeging Christus is een Griekse versie van de Joodse titel Messias, een benaming die wordt uitgelegd als 'Hij die verlossing brengt door vergeving van zonden' Dat is wel iets heel anders dan de Hebreeuws-Aramese betekenis: 'Hij die de rechtmatige koning der Joden zal worden.' In het nieuwe testament wordt het woord messias nauwlijks teruggevonden (in veel vertalingen ontbreekt het woord volledig). Dat zou verklaard kunnen worden als de vertalers consequent het Griekse woord Christus hebben gebruikt waar in de vroege (Hebreeuwse) teksten messias stond.
Enfin, ik ben er weer helemaal klaar voor... Ik neem aan dat Arjesara, in al zijn/haar wijsheid, ook weet wat Boaz (of Bohaz) betekend? En ook volledig bekend is met zijn tegenhanger? Of wordt daar niet over gesproken in de Romeinse literatuur? Nou scheelt het dat er meer machtige gezelschappen zijn geweest. Ik neem aan dat de historie van de Tempeliers en Vrijmetselaren ook bekend is? Om even een klein detail van feitenverdraaiing te demonstreren: waar komt de naam Amerika vandaan? Van de Italiaan Amerigo Vespucci, of wellicht van de avondster La Merica?Wie heeft Amerika ontdekt? Columbus? Wat dan te doen met de kapel in Schotland (Rosslyn Chapel) waar afbeeldingen van mais an de aloe vera cactus in uitgehouwen zijn. Deze kapel was reeds 10 jaar af voordat Columbus Amerika ontdekte. Maar de afgebeelde planten kwamen toen alleen in Amerika voor. Door wie was die kapel er neergezet? Precies, de Tempeliers... Wat stelde die tempel dan voor? Waarom hebben ze die tempel er neergezet? Interessante kost om over na te denken.... Daar komen overigens leuke conclusie's uit!