ThePhilosopher
Artikelen: 0

Over een paar jaar bestaan bepaalde sporten niet meer

Record na record wordt verbroken in de sportwereld

Hoelang zal het duren voor we tegen de grens aanzitten en de mens hetzelfde blijft presteren.

Stel dat iemand 9 meter verspringt, ik neem aan dat over 20 jaar die persoon geen 20 meter springt... maar dat het nagenoeg constant blijft.

Om over tijdritten nog maar te zwijgen (bij bijvoorbeeld schaatsen) neigend naar 0? in 5 seconde 400 m? dacht het niet

Jullie mening?
What we do in life echoes in eternity
Wezel

Re: Over een paar jaar bestaan bepaalde sporten niet meer

Door evolutie kunnen onze prestaties misschien altijd voort verbeteren. Er kan ook gewoon altijd wel een ietsiepietsie betere prestatie neergezet worden, al is het maar een verbetering van 0.01%.

En het is niet omdat onze prestaties altijd voort verbeteren, dat ze geen limiet hebben. Dit is zuivere wiskunde :shock: Records kunnen bijvoorbeeld altijd voort verbeterd worden, zodat het verloop van records in een bepaalde discipline een asymptotisch gedrag vertoont.
Antoon

ten eerste word de techniek van de accesoires die de sporters aan hebben steeds verbeterd, als die ideaal worden, blijft er altijd wel 1 beste persoon van de wereld.die je kunt eren, totdat hij over zijn top heen is, en een volgende aan treed.

dan zal een record verbregen echt speciaal worden.

En zo hoort het eigenlijk ook.

verder is sport gewoon leuk om naar te kijken.(als je er van houdt)

en nog maals verder, vroeger was het ook een heel gebeuren toen de 10 seconde voor 100meter sprint werd gehaald.
wasbeer

Wat is het verband met het verdwijnen van sporten? Ik zie het niet. Sport draait niet om records.
Mnemosyne

Wat is het verband met het verdwijnen van sporten? Ik zie het niet. Sport draait niet om records.

Blijven we een bepaalde topsport interessant vinden, als er al jaren geen records verbroken worden?

En als een sport als topsport verdwijnt, zal het dan op amateuristisch niveau stand houden?
ThePhilosopher

stel een record wordt over 100 jaar met 0,01 seconde verbetert... zou het dan nog zo'n commercieel succes zijn?

lig jij er wakker van of iemand in 10,02 of 10,01 seconde een bepaalde afstand rent?

daarbij hebben accesoires op een gegeven moment ook hun grenzen.
Wouter_Masselink

wasbeer schreef:Wat is het verband met het verdwijnen van sporten? Ik zie het niet. Sport draait niet om records.

Blijven we een bepaalde topsport interessant vinden, als er al jaren geen records verbroken worden?

En als een sport als topsport verdwijnt, zal het dan op amateuristisch niveau stand houden?

Hockey is een amateursport. Deze wordt toch steeds in zekere mate steeds populairder. De club waar ik bij zit (Boxmeer) groeit gestaagd door. Hoewel het lijkt alsof de nationale competitie bestaat uit prof spelers zijn het allemaal amateurs. Men spreekt hierbij ook over semi-professionalisme. 10 jaar terug bestond dit nog niet. Aangezien hockey toen ook al gewoon goed voeten aan de grond had in Nederland verwacht ik niet dat een sport geen bestaansrecht heeft zodra er geen prof spelers zijn. (top niveua hoeft niet perse prof te zijn)
"Meep meep meep." Beaker
ThePhilosopher

IK heb het dus over de sporten waar het om records draait

Olympische sporten e.d. dit houdt een keer op met interessant worden... het records breken houdt een keer op! (of wordt niet noemenswaardig)
Wouter_Masselink

Ik ben niet van mening dat het bij sport slechts om records draai. Anders was er in de formule 1 al lang niets meer te doen aangezien ze hier via regels de snelheid binnen de perken houden. Hierdoor wordt de onderlinge concurentie juist groter en wordt de sport zelfs veel interessanter.
"Meep meep meep." Beaker
Wezel

Sport in het algemeen zal volgens mij niet verdwijnen op recreatief niveau, ook al worden er geen records meer gebroken op professioneel niveau (al denk dat records altijd gebroken kunnen worden). Ten eerste omdat (sommige) mensen behoefte hebben aan lichaamsbeweging, ten tweede omdat het een manier is van ontspannen net zoals gezelschapsspelen.

En zolang een sport op recreatief niveau beoefend wordt, zal hij ook op professioneel niveau beoefend worden denk ik. De populariteit kan wel varieren natuurlijk...

Ik denk wel dat sommige sportdisciplines zullen verdwijnen, maar niet omdat er geen records meer gebroken worden. Wel omdat de populariteit gewoonweg daalt, bijvoorbeeld wegens het gunstig evolueren van andere, concurrerende sporten.
Jefhimself

'k denk dat topprestaties (hoeven dan al geen sportieve meer te zijn) gewoon tot de verbeelding spreken. Ze worden geleverd door mensen zoals je d'r zelf één bent of zoals je in je omgeving hebt. De verschillen tussen jezelf en die elite is dikwijls onduidelijk en (tot op zekere hoogte) overbrugbaar. Ze kunnen je aanspreken en uitdagen om je eigen grenzen te verleggen. Alleen al het feit dat die elite bestaat...

'k denk niet dat 't "gelijkmaken" van iedereen (door onszelf of natuurlijk) waardoor die verschillen dan ook zouden verdwijnen wenselijk kan zijn.

Als je de mogelijkheid van genetische manipulatie & co erbij haalt wordt 't denk 'k wat interessanter. Topprestaties kunnen dan bvb 'n kwestie van geld worden en op zich weinig bewonderingswaardig. Om dezelfde reden als hierboven zouden ze toch nog aanspreken en zouden ze blijven bestaan denk 'k. Je kan al denken aan zeilraces(tennis,..., "elitesporten" an sich), expeditieraces, dakar, en het beginnen met topsport dat al 'ns wat kost.

ps: 'n andere gelijkaardige discussie die al geweest is -voor mijn part goed is ook- en die er waarschijnlijk nog 'n tijd zal zijn (klu klux klan bestaat ook nog :shock: ): http://www.detnews.com/2003/moresports/031...orts-324534.htm.
vanreusel simon

er worden wel altijd nieuwe records gemaakt al is het met een groot of klein verschil er staat toch wel om de zoveel weken topsporter aangehouden wegens dopinggebruik deze doping word ook altijd beter dus dat zal wel en soms komen ze er achter soms niet of als er dan iets nieuws is dat ze

1.ofwel niet kunnen vinden in het lichaam

of

2.niet worden aangezien als drugs

en als deze sporten out zijn dan zullen er wel andere sporten bijkomen

bijvoorbeeld het windsurfen(wat ik nu zelf beoefen)

er is juist een nieuw record van 91km/h en het materiaal wordt beter of de zeilen worden groter

maar achter een tijdje worden alle sporten wel afgezaagt wie kijkt er nu nog allemaal naar voetbal dat is al zeer verminderd
Wezel

maar achter een tijdje worden alle sporten wel afgezaagt wie kijkt er nu nog allemaal naar voetbal dat is al zeer verminderd

Waar heb je dat vandaan? Volgens mij zijn sporten zoals wielrennen, voetbal, basketbal... nog altijd even populair als vroeger. De belangstelling is wel geconcentreerd op bepaalde plaatsen.

Terug naar “Filosofie”