Henriette
Artikelen: 0

Re: de wet van de toevalligheid

;) Het 'lot' bestaat dus (dit kan je in ieder geval afleiden als je ervan uitgaat dat toeval niet bestaat).

Ons enige probleem is dat we niet alle variabelen kunnen overzien om het te kunnen voorspellen.

Dag vrijheid... :shock:

Henriette
Interface

Als ik hier op in wil gaan dan moeten we het ook hebben over multiple universa (of superverse) waarin alles tot in het oneindige gebalanceerd wordt, dus vrije wil is altijd aanwezig lijkt mij, het lijkt mij zeer stug dat alles voorbestemd is in de zin dat jouw leven niet te veranderen valt, maar in de sence van een superverse zal alles wat kan gebeuren ook daadwerkelijk gebeuren.

Lang leve de vrije wil (;
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?
Henriette

Amen. Ik stel ook mijn vraagtekens bij het 'lot' hoor. Maar ik ben er niet helemaal uit. De vrije wil wordt wel voor een aanzienlijk deel beknot.

Determinisme gaat ervan uit dat variabelen vastliggen maar niet gekend zijn.

Naar mijn idee kan de vrije wil bestaan uit juist dat stukje waarin variabelen /nog/ niet vastliggen.

Maar als variabelen niet vastliggen ligt de mogelijkheid naar meerdere paralelle werelden open... Heb een erg interessante docu gezien op Noorderlicht dat hiermee samenhangt.

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/40326...fdstuk/4106126/

echt de moeite waard om te bekijken!

Henriette
Anonymous

Aan henriette:

Ik heb thuis vele boeken over Parallelle Universes.

Goede schrijver is Fred Alan Wolf met

Taking The Quantum Leap

Parallel Universes.

Goed leesbare boeken zonder formulen etc.
Chriis

Interface schreef:Als ik hier op in wil gaan dan moeten we het ook hebben over multiple universa (of superverse) waarin alles tot in het oneindige gebalanceerd wordt, dus vrije wil is altijd aanwezig lijkt mij, het lijkt mij zeer stug dat alles voorbestemd is in de zin dat jouw leven niet te veranderen valt, maar in de sence van een superverse zal alles wat kan gebeuren ook daadwerkelijk gebeuren.

superverse, 'de kaas van alle mogelijke mogelijkheden'?

Maar waarom leven wij in dit specifieke 'plakje' van deze superkaas, is dit plakje wel iedere dag de zelfde? Toeval?
Wouter_Masselink

Interface schreef:De toekomst kunnen we überhaupt niet berekenen vanwege het  

Onzekerheids-principe van Heisenberg.

Wat heeft het onzekerheidsprincipe te maken met het onzekerheidsprincipe? deze link kan ik echt niet leggen. Heisenberg had het over electronen waarvan men niet tegelijk de plaats en snelheid kan bepalen. Hij zij niets over de toekomst voorspellen.
"Meep meep meep." Beaker

Terug naar “Filosofie”