Het laatste antwoord hierboven lijkt me correct. Misschien wat laat, maar ik wil hieronder toch nog enkele algemene principes meegeven, en een paar tips.
Invoerhefffing
- verschuldigd op goederen die van buiten de EU worden binnengebracht
- waarde = douanewaarde, doorgaans gebaseerd op de factuurwaarde (N.B.: niet enkel de waarde van het goed, maar ook de transportkosten, verzekeringskosten, etc.)
- plaats waardebepaling: grenspost van de EU (kan ook een haven of een luchthaven zijn)
- er bestaan bepaalde ontheffingen, maar ook extra heffingen
Voor een telescoop (tariefpost (TARIC) 9005 80 00 00) geleverd uit de VS zou het tarief 4.2% moeten zijn (tenzij uitzonderingen, maar die zie ik hier niet direct).
BTW
- is op elke transactie verschuldigd, ook op transacties binnen de EU
- waarde = BTW-waarde, doorgaans gebaseerd op de factuurwaarde (zie hierboven; kosten tot plaats van levering)
- plaats waardebepaling: plaats van levering
- er bestaan bepaalde mogelijkheden van verlegging en dergelijke, maar de BTW is uiteindelijk altijd verschuldigd (zelfs, technisch gezien, als er een 0-tarief bestaat, wanneer men dus niets hoeft te betalen)
Voor een telescoop (tariefpost (TARIC) 9005 80 00 00) geleverd uit de VS zou het tarief 21 % moeten zijn.
Tip1: de materie is te technisch om zelf af te wikkelen. Dergelijke zaken laat je over aan een specialist, een douane-expediteur. Zoek bij
www.infobel.be : Bedrijven > Douanekantoren (120 adressen). Anderzijds mag je dit, gezien het toch om een relatief hoog bedrag gaat, best niet overlaten aan een transportfirma zoals DHL of UPS, De Post, en zo omdat die zichzelf het leven nogal gemakkelijk durven maken en je gewoon de goederen inklaren en je dan de rekening presenteren.
Tip2: in de VS bestaat geen BTW, wel een "sales tax". Vele Amerikaanse bedrijven weten niet hoe ze daar mee moeten omgaan bij export en zullen die toch factureren. Je moet zeker stellen dat zij die sales tax van hun prijs hebben afgetrokken.