Aphyrnae
Artikelen: 0

Plastisch weerstandsmoment van een deeldoorsnede

Dag allemaal,

Ik zit met het volgende probleem:

Op een ligger werken drie krachten op de middendoorsnede.

- Dwarskracht

- Normaalkracht

- Moment

i.v.m. het berekenen van het moment mogen de dwarskracht en de normaalkracht niet worden verwaarloosd.

Door in werking van de dwarskracht wordt er gekozen voor een reductie van de vloeigrens.

Wat rest is de normaalkracht meenemen in de berekening.

Hierbij wordt allereerst de Wpl,n van de deeldoorsnede berekend (A - Aafschuifoppervlak).

Ik zit dus met het probleem dat ik niet begrijp hoe die berekend is, de rest van de opgave begrijp ik wel.

Het gaat dus om het volgende profiel, waarbij de Wpl,n van het niet-gearceerde deel wordt berekend.

http://imageshack.us/photo/my-images/337/profiel.gif

tf = 10,7

b=150

h=300

tw=7,1

r=15

Het antwoord is blijkbaar 408 x 10^3 mm3

Wat ik ook probeer, ik kom niet aan dat antwoord.

Ik heb o.a. het zwaartepunt van de bovenste niet-gearceerde deeldoorsnede berekent en de oppervlak

van de deeldoorsnede vermenigvuldigd met de arm (afstand tussen de twee zwaartepunten van de twee niet-gearceerde deeldoorsneden).

Zou iemand mij kunnen helpen?
Plaus

Re: Plastisch weerstandsmoment van een deeldoorsnede

Hoi,

Ik kwam op dit onderwerp, omdat ik op zoek was naar het antwoord op dezelfde vraag. Met een beetje puzzelen ben ik er inmiddels achter, dus wellicht voegt dit nog iets toe.

Ik heb de berekening voor het plastisch weerstandsmoment van een eenvoudige I-vormige doorsnede toegevoegd:
Iprofiel
Iprofiel 3926 keer bekeken
Met een standaardprofiel heb je dan ook nog te maken met keeldoorsneden (de afgeronde hoekjes in het profiel). Zorg dat je daarvoor het juiste zwaartepunt hebt. Hopelijk helpt dit je wat op weg.

ter verduidelijking van het figuur:

A = (deel)oppervlakte

a = afstand (deel)oppervlakte tot zwaartelijn (z0)

z0 = zwaartelijn totale doorsnede

Wy;pl = Plastisch weerstandsmoment
Plaus

Om het even voor te rekenen bij jouw gevraagde oppervlakte:
\(W_{y;pl;n} = 2 \times b \times t_f \times \frac{1}{2}(h-t_f) - 2 \times (2r + t_w) \times \frac{1}{2} t_f \times (\frac{1}{2} h - \frac{3}{4} t_f )\)
\(W_{y;pl;n} = 2 \times 150 \times 10,7 \times \frac{1}{2}(300-10,7) - 2 \times (2 \times 15 + 7,1) \times \frac{1}{2}\times10,7 \times (\frac{1}{2}\times300 - \frac{3}{4}\times10,7 )\)
\( = 407967 mm^3 = 408 \times 10^3 mm^3\)
In physics I trust

Bedankt voor de berekening, Plaus, ik heb er ook nog wat aan gehad. In het kader van later geen gebroken url's te hebben heb ik het plaatje van TS even toegevoegd.
profiel
profiel 3881 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”