Nederlanders hebben steeds meer schulden. Eind juni stonden huishoudens voor bijna 7 miljard euro rood op hun betaalrekeningen, ruim 12% meer dan een jaar geleden.(Bron Metro 9/7/05, pag. 1).
De schulden lopen op. We zien het om ons heen gebeuren, zoals stijgende lasten van o.a. ziekenfonds, ondervoeding, e.d.
Gisteren op de tv, op RTL4 is een beeld ontstaan dat kansarmen in de Bijlmermeer, Amsterdam in autowrakken en kelderboxen een onderdak zoeken. Het aantal zwervers is door de zeer sleche economie toegenomen, cijfer heb ik niet, maar de getallen zijn hoger dan bekend is.
Ik constateer dat de geestelijke druk op de bevolking verder toeneemt i.v.m. de hoge schulden, en er wordt in mijn ogen te weinig gedaan om iets aan dit probleem te doen.
De vragen zijn, waarom het zover is gekomen en wat kan er aan gedaan worden om dit groeiend probleem opo te lossen en sterker nog wat is de rol van de overheid om geen passende maatregelen te komen. Want er wordt te weinig gedaan door de politici.
Een laaste vraag hierover: zijn schulden slecht voor de economie? Ik ben van mening van wel.