Mekanieker
Artikelen: 0

berekenen traagheidsmoment

Goeiedag,

ik heb in mijn sterkteberekeningen het traagheidsmoment nodig van een figuur maar ik geraak er niet uit hoe hem te berekenen.

Dit is de figuur:
Profielen
Profielen 1647 keer bekeken
Het zijn 4 hoekijzer St37 schuin afgesneden en aan elkaar gelasd.

Op de boringen van Ø14 komen horizintaal plaatjes waarop de belasting komt. De andere 2 gaten zijn de gaten waarmee het geheel bevestigd wordt aan een muur.

Om de doorbuiging te berekenen heb ik het traagheidsmoment nodig, en ik weet niet hoe dit te berekenen, kan iemand helpen?

Groet
In physics I trust

Re: berekenen traagheidsmoment

Ik heb nog niet door hoe de schuine kanten juist zijn. Er lijkt iets vreemd aan de hand met het perspectief in de rechtse afbeelding (of het ligt aan mij). Heb je een afbeelding van het profiel?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Mekanieker

[Bedankt voor je reactie!

[attachment=0]profsamenstelling.jpg[/attachment]

Helpen deze afbeeldingen?
Bijlagen
profsamenstelling
profsamenstelling 1639 keer bekeken
Mekanieker

hoekprofiel
hoekprofiel 1635 keer bekeken

Dit is nog een afbeelding van een hoekprofiel apart (de samenstelling zijn zo dus 4 hoekprofielen aan elkaar gelast.
In physics I trust

Ja hoor. Ten opzichte van welke as wil je het traagheidsmoment berekenen?

Ten opzichte van de as die beide openingen van 14 mm verbindt?

Ik was bovendien nog even aan het denken: zal het voldoende zijn het traagheidsmoment te berekenen van dit profiel? Je zal toch moeten dimensioneren op de schroeven waarmee je bevestigt lijkt me?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
king nero

Ik begrijp niet hoe je aan de hand van het traagheidsmoment de doorbuiging wilt berekenen, een vrij lichaamsdiagram zou misschien helpen... Je hebt in wezen een vierendeel truss van één cel...

je weld callouts zien er mij ook bedenkelijk uit: je vraagt een hoeklas aan de (vlakke) rugzijde van de hoekprofielen?

en welke profielen gebruik je? een dikte van 3 komma zoveel ben ik nog niet tegengekomen, zeker niet in combinatie met een zijde van 50 (mm?).

Ter info: St.37 "bestaat" niet meer sinds de EN10027-1994...

link:http://www.nal-ans.be/publications/Las% ... 20St37.pdf
Mekanieker

In phisics I trust inderdaad op die as. en ik ga inderdaad ook de krachten op de schroeven moeten berekenen, maar ik was hier mee bezig en zit nog bij iets anders met een gelijkaardig probleem dus als ik al weet hoe je dit traagheidsmoment berekent kan ik weer even verder.

King Nero, ik heb geleerd om de doorbuiging te berekenen adhv de dwarskrachten-, buigmomentenlijnen waaruit je dan door de differentiaalvergelijkingen op te stellen het volgende krijgt

EI(theta)x=...

EIyx=...

Waarbij dan yx de doorbuiging is, E de elasticiteitsmodulus en I het traagheidsmoment.

En de dikte is inderdaad 5, het zijn dus hoekijzers van 50x50x5

Dan nog over de las, hier heb ik nog niet veel verstand van... Wat voor een las zou het hier dan moeten zijn?

(Ik weet dat het niet meer St37 is, maar het komt er zo rapper uit dan de nieuwe norm ;) )
king nero

D- en M-lijnen van welke balk?

Ik kan mij nog steeds de belasting niet voorstellen, wordt deze kader hor. of vert. bevestigd?

en hoe komen de krachten er dan op?

aangaande de lassen: dit zijn stompe lassen (in tegenstelling tot hoeklassen), met minstens een V-voorbereiding voor d=5mm.

en S235 is even snel, en bovendien correct(er) ;)
Adejo

Even voor de praktijk.

Als ik kijk naar de afmetingen zijn deze in mm?

Zo ja dan is gezien grote van het frame en de keuze van de hoeklijnen een berekening zinloos.

Daarnaast komt de belasting op de verbinding tussen de hoeklijnen en daar is de spanning van te berekenen.

Ook dan zeg ik weer zinloos bij deze afmeting. De las zal voldoende sterk zijn tenzij je er belastingen op zet van meer dan 5875 kg per kant en bij dergelijke belastingen wordt de bevestiging weer zeer interessant om te bekijken.
Mekanieker

Ok, aan jullie reacties te merken is dit onnuttig en moet ik het anders bekijken. Ik ga eens iemand opzoeken waar ik live mijn problemen aan kan uitleggen, ik denk dat dat gemakkelijker zal zijn om te kunnen starten en als ik dan nog vragen heb keer ik terug.

Bedankt in ieder geval!
Nili666

Raadpleeg je Solidworks of Inventor. Kijk bij de eigenschappen van je assembly. Vaak staan daar de massatraagheden over alle 3 de assen. (Staan vaak in KGmm)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”