gln
Artikelen: 0

Verdeelbalk berekenen?

Dag alleen,

Voor mijn scriptie stabiliteit van mijn Bachelorproef ben ik aan een onderdeel gekomen waar ik graag de hulp van deskundigen voor zou willen hebben.

Het betreft een dakconstructie.

Het betreft stalen spanten (=IPE240) die op een dakplaat (in beton, breedplaatvloeren) steunen. Omdat de grootste reactiekracht van de spanten op het dakvlak 76kN is, moet er wellicht een verdeelbalk gebruikt worden. Deze zal dan de puntlasten van de spanten afleiden naar een lijnlast op het dakvlak.

Echter heb ik problemen met het dimensioneren van deze verdeelbalk. Hiervoor heb ik jullie hulp nodig...

Ik heb een principiële afbeelding toegevoegd van een deel van de verdeelbalk. Laat ons het deel beschouwen dat het meest wordt belast.
verdeelbalk
verdeelbalk 638 keer bekeken
Voor de breedte van de verdeelbalk had ik gedacht aan 25cm.

Kunnen jullie mij wat verder helpen svp?

Alvast bedankt!

gr. Glenn
Plaus

Re: Verdeelbalk berekenen?

Ik begrijp je principe afbeelding niet goed. Zo kun je te weinig van de situatie overzien.

Is het een bestaande betonvloer en wordt daar een nieuwe constructie aangebouwd? Is die zwarte lijn de betonvloer? Hoe is de betonvloer gedimensioneerd? Waarom wil je de drukverdelen? Met 76kN uit een IPE 240 met 100mm oplegging krijg je een oplegspanning van 6,3 N/mm² op het beton. Het zal niet de oplegspanning zijn die maatgevend is, wel?
gln

Even verduidelijken.

Alvast bedankt voor de moeite!

De donkere horizontale lijn op mijn tekening is een 'deel' van de verdeelbalk, vandaar de 3 puntjes aan de uiteinden.

Deze verdeelbalk ligt op een dakplaat, deze is niet gefigureerd op de tekening.

De spanten, staan loodrecht op de verdeelbalk, je kan ze dus eigenlijk bekijken als kolommen uit staal.

Het dak is eigenlijk een koepel die opgebouwd is spanten waartussen dan een rasterwerk zit in hout.

Deze 'koepel' staat op de derde verdieping. Je kan dus zeggen dat de betonvloer, bestaande uit breedplaaten, boven de laatste verdieping de lasten van de koepel te dragen heeft. Deze lasten komen af van de spanten en de grootste kracht is 75kN, loodrecht op deze breedplaatvloer.

Is dit duidelijker?

gr. Glenn
gln

Ik heb nog een afbeelding toegevoegd van de constructie... een 3D model.

Zoals je ziet staan de spanten niet loodrecht op de verdeelbalk, maar zullen er ook spatkrachten zijn. Voor de berekening beschouw ik dat de spanten loodrecht staan op de verdeelbalk! Hopelijk is het zo duidelijk.

NB: de spatkrachten bedragen 1/3 van de verticale kracht.
3D_model
3D_model 641 keer bekeken
gr. Glenn
gln

Niemand die me verder kan helpen met dit gegeven? :)

gr. Glenn
Adejo

Als ik het goed begrijp heb je dus een aantal spanten voor een constructie die op een bestaand dak worden geplaatst.

Met grote waarschijnlijkheid kan de bestaande dakconstructie de puntlasten niet opnemen (pons).

Door het toepassen van een drukverdelende onderregel probeer je de belastingen te spreiden.

Komt er op neer wat voor stijfjheid je geeft aan de onderregel. Deze verdeeld immers de belasting over een groter oppervlak.

Dan moet je alleen nog controleren of de dakplaten de extra (inmiddels verdeelde) belasting kan opnemen.

Voor de spatkracht kun je kijken hoe groot die is en dan vervolgens het aantal ankers uitrekenen (schuifspanning) wat de dwarskracht moet opnemen, daarbij ook de onderregel controleren in de zwakke richting.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”