Beunhaas
Artikelen: 0

Grondmechanica, vraag over enkele begrippen (bedding; passieve gronddruk)

Beste forumleden,

Als leek in de grondmechanica ben ik bezig met een kleine berekening van de passieve gronddruk achter een funderingsplaat (om de windbelasting op de gebouw op te nemen).

Tijdens mijn zoektocht naar studiemateriaal kom ik hierbij verschillende onderwerpen tegen en zie zo door het bomen het bos niet meer.

Kan iemand mij uitleggen of er een verschil zit in de horizontale bedding van de grond tegen een element aan en de passieve gronddruk tegen een element? Ik heb bijvoorbeeld de horizontale bedding tegen een funderingspaal uitgerekend met de methode van Menard, is deze waarde dan tegen de passieve grondruk?

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken!

Gr.
jhnbk

Re: Grondmechanica, vraag over enkele begrippen (bedding; passieve gronddruk)

De passieve gronddruk is de tegenwerking die ontstaat indien iets naar de grond wordt geduwd. In jouw geval zal, bijvoorbeeld de paal tegen de grond worden gedrukt en zo een passieve weerstand opwekken. Let wel op: de volledige passieve gronddruk wordt pas bereikt bij grote verplaatsingen (meestal niet aanvaardbare verplaatsingen) en wordt er dus een reductie toegepast.

Die formule van Menard zegt mij niet direct iets maar ik neem aan dat het iets te maken heeft met grond-veren en verplaatsingen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
In physics I trust

Welke waarde heb je dan berekend, en aan de hand van welke formule?
\(p_l,e*\)
? Want er bestaan een hele reeks aan formules die allemaal rekening houden met een reeks aan veronderstellingen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
Beunhaas

De methode van Menard wordt gebruik gemaakt van een pressiometer proef. Met behulp van een empirische formule kan dan de beddingconstante worden benaderd (afhankelijk van grondsoort).

Zie ook pagina 15/16 van dit rapport. http://www.google.co...Oy3sAg_jq3WIcUw

Mijn vraag is hier ook of er een verschil zit tussen de begrippen bedding en passieve gronddruk.

Zoals in dit rapport valt te lezen zijn er methodes voor de bepaling van de horizontale grond verplaatsing (Par. 2.2) en voor de Grond-paal interactie (bedding) (Par. 2.3). Wat is het verschil?

Ik heb nu een bedding berekend in de verschillende lagen van de funderingspaal die weerstand bieden tegen een horizontale belasting (gemodelleerd als een verende bedding). Ik wil echter ook gebruik maken van de passieve druk achter de funderingsplaat.

Gr.
jhnbk

Je mag de twee niet zomaar mengen. Passieve en actieve gronddruk is een volledig plastische berekening (toestand bij bezwijken). Beddingsconstante is een elastische theorie. ( Eventueel elasto-plastisch afhankelijk van de gebruikte methode)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Beunhaas

Kun je mij ook vertellen hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de passieve gronddruk achter de funderingsplaat bepaald, deze is echter iets kleiner dan de horizontale windbelasting. Ik wil liever niet gebruik maken van schoorpalen (uitvoeringstechnisch).

Is het voor een ontwerp berekening ook mogelijk om de resterende horizontale belasting over de funderingspalen te verdelen. Deze vervolgens te controleren op moment, verplaatsing dwarskracht met de bepaalde beddingsconstante als verende lijnondersteuning achter de palen?

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”