hwgxx7
Artikelen: 0
Berichten: 232
Lid geworden op: di 17 jan 2012, 20:57

schuifspanningverloop I beam

Dag,

ik ben bezig met de schuifspanning te analyseren tgv. combinatie van dwarskracht en buigend moment. In m'n cursus staat een eigenaardige afbeelding, ik heb'm even in paint gemaakt.
Ibeam
Ibeam 432 keer bekeken
Waarom worden de schuifspanning in de lijf doorsnede niet op dezelfde manier voorgesteld, als degene die optreden in de flens? De dwarskrachten verlopen in de flens toch ook verticaal?

Waarom verloop de (voorstelling ) van de schuifspanning horizontaal?

Mvg
Gebruikersavatar
In physics I trust
Artikelen: 0
Berichten: 7.390
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 08:09

Re: schuifspanningverloop I beam

Ben je bekend met de formule van Jourawski? Als je die (benaderende) formule gebruikt om het schuifspanningsverloop te bepalen dan worden de pijltjes je wel duidelijker. Als je wil kan ik je onze cursus wel even sturen, daar staan dergelijke afbeeldingen ook in met een woordje uitleg erbij. Stuur dan maar een PB'tje.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.
hwgxx7
Artikelen: 0
Berichten: 232
Lid geworden op: di 17 jan 2012, 20:57

Re: schuifspanningverloop I beam

Ik heb het allemaal even goed bekeken.

Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.
tau d
tau d 434 keer bekeken
De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.

Flenzen gaat bekijken stelt met:
taul
taul 458 keer bekeken
Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).

Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.
img043
img043 466 keer bekeken
In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.

Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.

Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?

Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...

Mvg

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”