Melomania schreef: ↑do 07 jun 2012, 19:11
Staal op staal geeft nogal wrijving. Moeten de oppervalktes gepolijst zijn?
"nogal" valt in de praktijk zeer goed mee.
polijsten is uiteraard altijd gewenst.
Kijk eens naar de pompjes die het kofferdeksel van je auto open houden, stuurdempers op een moto, ...
Zeker geen kunststof tussen steken, dat slijt zo weg. Er bestaan ook deklagen die dmv. HVOF aangebracht worden, of laserharden, of...
Melomania schreef: ↑vr 08 jun 2012, 11:29
Hoe weet ik nu of de spanning niet te groot gaat worden in de praktijk?
Beide stralen moeten natuurlijk ongeveer gelijk zijn. toleranties kun je op bv. 5 micrometer zetten, dan kun je aannemen dat het volledige opp. in contact is.
FEM gaat zeker geen oneindige spanning uitkomen. Die neemt de vervorming ook mee in de berekening.
Wil je ze echt toch zelf (laten) maken, zou ik (terug) de hertziaanse contactdruk bepalen, en deze proberen te evalueren.
Dat is het voordeel van gefabriceerde stukken te kopen: die zijn getest in de praktijk... Meestal een stuk eenvoudiger. en goedkoper.