Boer Bram
Artikelen: 0

overkapping voor koeien

Hallo iedereen op dit Forum

Ik wil graag een overkapping voor mijn koeien bouwen

Mijn idee is om dit van een bestaande kas constructie te doen.

de kas die ik wil gebruiken is 3,5 meter hoog en alle zijkanten zijn dicht (met glas)

Ik wil de constructie op betonnen palen zetten van 1,5 meter zo dat het geheel 5 meter hoog wordt. En ik wil geen zij wanden zodat de wind er door heen waait

mijn vraag is nu wordt de constructie minder sterk als de zijwanden er uit zijn en

de wind er door heen kan waaien plus dat het geheel hoger wordt ?

Of is het juist gunstig (qua sterkte ) als de wind niet tegen de zij wanden aan waait maar er door heen.?

Ik had al verschillende kasbouwers gebeld maar die laten zich daar niet over uit.

Kunnen jullie hier wat zinnigs over zeggen ??

Groeten Bram

ps ik heb een fotoje bij gevoegt van een kasconstructie

palen met een trali-ligger en daar op stalen dakgoten met een glaskap.
kas constructie
kas constructie 395 keer bekeken
Adejo

Re: overkapping voor koeien

De kassenbouw is dusdanig dat er zo min mogelijk staal wordt gebruikt. Er zijn voor de mechanica diverse manieren van berekenen. Plastisch en elastisch. Hierbij is plastisch rekenen voor kassenbouw het meest gunstige.

Je moet er van uitgaan dat de wanden van een kas een bepaalde stabiliteit geven aan de constructie.

Als je de wanden weglaat is het alleen een grote vlieger die niet alleen wind van boven maar ook wind van onder te verduren krijgt. Het kan dan ook gebeuren dat het dak en of de kolommen door hevige winden dusdanig vervormen dat het dak instort.

Omdat het hier een overkapping betreft waar dieren maar ook mensen onder lopen is een goede beoordeling door een deskundige noodzakelijk. Dat hieraan kosten zijn verbonden is evident.

Deze kosten zijn echter nog altijd lager dan de kosten en gevolgschade door instorting.
Boer Bram

Re: overkapping voor koeien

Hallo Adejo

Dank je wel voor je antwoord.

Als we besluiten om het te bouwen dan komt er zowiezo een sterkte berekening door een deskundigen

daar over geen twijvel

Maar ik wilden eerst wat voor-informatie in winnen, voor me zelf

Ik heb begrepen van anderen kassen bezitters dat de ruiten vaak breken als de windt dwars op de kappen staat, dan onstaat er een vacuum tussen twee kappen. die vacuum zuigt de ruit er uit.

de uitgezogen ruit valt dan weer op anderen ruiten en zo onstaat er een domino effect.

In dat geval maakt het niet uit als een kas open of dicht is.

de vacuum treed in beiden gevallen op

groeten Bram

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”