Beste mensen,
Ik ben opzoek naar een manier om eenvoudig in te schatten of mijn dak van mijn huis de zonnepanelen die ik wil gaan plaatsen, kan dragen. Of dat iemand hier dit misschien kan doen.
De architect van mijn huis verwees me naar het gemeentearchief, omdat zowel hij als de aanemer de berekeningen niet meer hadden en degene die het destijds berekend heeft, inmiddels is overleden.
In het bouwarchief heb ik van alles gevonden, maar aangezien ik geen opleiding in deze richting heb, snap ik er niet zoveel van. Het waren volgens mijn vooral berekeningen voor de belasting op de fundering. Voor het dak vond ik 6,9 kN/m2 vaste belasting met variabel 1kN/m2.
Het punt is dat ik niet standaard de zonnepanelen landscape in rijen wil plaatsen (wat denk ik gewoon moet kunnen), maar dat ik ze portrait wil plaatsen, dan passen er meer op. Hiervoor is extra ballast nodig om te zorgen dat ze niet wegwaaien. Daardoor komt de extra belasting ipv 50 kg/m2 op circa 80-100 kg/m2.
Mijn dak is een betonnenplaat met daarop bitumen en een grindlaag. Nu was mijn idee om het grind onder de zonnepanelen weg te halen en in zakken te doen om als ballast te gebruiken. Zo krijg ik minder extra ballast op mijn dak. De vraag is echter, of mijn dak het dan kan dragen.
Kan iemand hier er misschien een uitspraak over doen? Kan ik het risico nemen, of moet ik echt een installateur inhuren om het te laten beoordelen (waardoor de hele installatie nog duurder zal worden)?
Alvast bedankt.