Beste forumlezers,
Ik heb getracht wat relevante en gerelateerde onderwerpen te zoeken maar toch niet echt een duidelijke gelijking gevonden.
Voor een reeds bestaande constructie wil ik een nieuw ontwerp maken.
Het huidige is totaal niet doorberekend en blijkt dan ook niet sterk genoeg te zijn.
Mij is gevraagd dit nader te beschouwen en met wat beters op de propppen te komen.
Situatie:
Een scherm van 2,5m bij 1,5m (h*b) met een nader te specificeren dikte en gewicht moet gesupport worden door een frame. Dit frame is hetgeen waar het om gaat.
Aan de top van het frame hangt een projector. Deze weegt Fp = 70N op een afstand van 0,4m. De support waar deze aan hangt welke hem verbind met het frame weegt Fs = 90N.
Nu kan ik het frame maken uit a) twee stalen buizen of b) een truss frame.
Beide zijn te beschouwen maar ik loop vast op de berekening, het is wat lang geleden.
Het moment om de top van het scherm:
Mb = 0,4 x 70 + 0.2 * 90 = 46Nm
Nu komt dan de vraag:
Hoe bereken ik het de kracht nu op de top zodat ik het moment om de bodem kan berekenen en daarmee de doorbuiging kan beschouwen? (Die formule zou moeten lukken).
En, met het moment gegeven, stel dat ik een steun onder aan vastzet (zie groen in tekening) hoe verhoudt dit zich/bereken ik dit?
Links en leads zijn hartstikke welkom, zou mooi zijn als het blijft hangen en ik er wat meer knowhow van krijg!
Gr. Ruud