let wel ik zeg niet dat de mens geen invloed heeft op het klimaat, maar het is wel zinnig erg kritisch te blijven over alle claims betreffende het klimaat.
Met dit deel van jouw bericht kan ik het eens zijn. Er wordt wat af beweerd en 'bewezen'. En een kritische houding is denk ik op zijn plaats, want we begrijpen eigenlijk nog maar weinig van de oorzaken van alle variaties die het globale klimaat heeft ondergaan. Een hockeystickgrafiek maakt nog geen tropische Aarde.
Natuurlijk hebben wij de afgelopen eeuw veel CO2 de atmosfeer ingejaagd, en waarschijnlijk heeft dat een (lichte) verhoging van de gemiddelde temperatuur tot gevolg. Daar moeten wij, als met meer zaken, mee stoppen want we wonen de Aarde uit.
Maar te denken dat wij in staat zullen zijn het klimaat écht te sturen, die zogenaamde maakbaarheid die ons impliciet wordt voorgespiegeld, daar geloof ik niets van. Dat vind ik een aardig voorbeeld van antropocentrische arrogantie. Als de Aarde een boertje laat of de Zon krijgt de hik, dan zijn al onze mooie plannen in een klap waardeloos. Het verleden heeft uitgewezen dat dat met zekerheid gaat gebeuren. Tevens is het vrijwel zeker dat we in de herfst van een warme periode zitten, en langzaam naar een nieuwe ijstijd toegaan.
Iedereen die niet - zoals politici - in jaren maar in eeuwen of langer gewend is te denken, weet dat het klimaat in de geschiedenis veel ingrijpender veranderingen heeft ondergaan, zo ingrijpend dat die IPCC hockeystick volkomen verdwijnt in de ruis van die grafieken. En we zijn maar net begonnen aan het in beeld krijgen van alle oorzaken daarvan en de complexe wisselwerkingen ertussen.
Hier de grafiek (bron IPCC, 2001) van de gemiddelde temperatuur over de afgelopen duizend jaar op het noordelijk halfrond, met de beruchte hockeystick:

- grafiek klimaatreconstructies 1934 keer bekeken
Dat ziet er alarmerend uit. Maar als we de stijging in dat millennium inpassen in een grafiek van de globale temperatuur over de afgelopen 65 miljoen jaar die ik twee jaar geleden samenstelde op basis van drie wetenschappelijke rapporten (waarvan ik de bron helaas op dit moment niet terug kan vinden, excuus), dan krijg je toch een ander beeld. Het rode streepje rechts is de temperatuurstijging in het afgelopen millennium:

- Klimaat - 65 miljoen jaar 1906 keer bekeken
Let op: Dit is een samenstelling van drie gegevensreeksen. Hoe verder terug in de tijd hoe minder nauwkeurig de gegevens zijn, en de spreidingsgegevens die de afgelopen paar miljoen jaar nog wel aanwezig zijn ontbreken over eerdere periodes, waardoor de grafiek daar veel rustiger oogt.
Het lijkt mij verstandiger te leren om te gaan met de (soms extreme) variabiliteit die het klimaat nu eenmaal heeft, en daar zo goed mogelijk op te anticiperen. En eveneens lijkt het mij verstandig op te houden met de Aarde uit te wonen. Niet om daar een zeespiegelstijging en gevaar voor onze kustlijnen mee te voorkomen (verhoog de dijken maar), maar voor de leefbaarheid op Aarde in de nabije toekomst.
Dat lijkt mij zinniger dan te denken dat het indraaien van wat spaarlampen een merkbaar effect heeft op het klimaat over een jaar of vijftig, en dan gerustgesteld te gaan slapen.
De menselijke maat van Salomon Kroonenberg
klik al eens gelezen? Aanbevolen!