Goedemiddag,
Ik ben op het moment bezig met het construeren/draagbalk die wordt belast door een q-last. Ik zit echter met een aantal problemen waar ik over twijfel. De situatie:
De ligger met lengte x staat onder een hoek alfa. Er zullen om de x aantal meter steunpunten onder moeten komen die hem dragen.
1. Mag ik om de afstand tussen de steunpunten te bepalen simpelweg de buigingsformule gebruiken, dus u = 5/384 x q x L^4 / (E x I), en deze formule zodanig herschrijven in de vorm L= ... en deze uitkomst gebruiken voor de afstand tussen de pilaren? Ik heb wel gevonden dat de norm voor doorbuiging ongeveer L/300 is.
2. De buigingsformule geldt voor enerzijds een scharnier en anderzijds een roloplegging, maar als ik de ligger vastbout op steunpilaren en deze weer op de grond vastbout is het toch eigenlijk 'íngeklemd'? Moet ik het dan zien als aan beide zijden inklemming?
3. Kan ik de q-last simpelweg ontleden in een normaalkracht en een dwarskracht via N= q/ tan(a) en D = q/ cos(a)? En vervolgens de dwarskracht gebruiken in de buigingsformule?
Dit zijn de belangrijkste punten waarop ik zelf al vast loop. Ik twijfel echter ook nog of ik hem nog op meer punten moet doorrekenen, zoals maximale buigspanning.
Ik weet dat het een veel vragen zijn, maar ik hoop dat iemand er antwoord op heeft.
Als er iets niet duidelijk is in mijn verhaal hoor ik het graag.
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Matthijs