Beunhaas
Artikelen: 0

Visie over een constructief ontwerp

Beste forumleden,

Een vraag die wellicht niet direct in deze categorie valt maar er toch veel mee te maken heeft.

Voor een opdracht voor het vak Structural Design dien ik een overkapping te ontwerpen en berekenen over een geologische opgraving in een weiland. De overkapping dient ter bescherming van de opgraving tijdens de blootlegging ervan en ter beschutting van de bezoekers. Het bouwwerk mag sober van aard zijn en het liefst demontabel.

Bijgevoegd is een tekening waarop een lijn is aangegeven waarop ondersteuningen geplaatst mogen worden.

Mijn eerste idee was om een eenvoudig (de-)montabele draagconstructie te gebruiken van aluminium met daarbovenop een tentdoek. Over de plaats van de kolommen en de vorm van het dak zit ik nog ernstig te twijfelen.

Ik hoor graag jullie visie hierover, wat voor materialen zou jij geschikt vinden en waarom? Wellicht zie jij een goed kolommenraster in de tekening.

Groet.
Bijlagen
casus
casus 457 keer bekeken
Plaus

Re: Visie over een constructief ontwerp

Met gebogen aluminium trussen (vakwerken) is 10m wel haalbaar en relatief eenvoudig te monteren. Mogen de voeten alleen op de lijn staan of ook erbuiten?

Stabiliseren in dwarsrichting met windverbanden. Transparant lichtgewicht dak.
truss
truss 460 keer bekeken

Het is niet vernieuwend maar wel praktisch :-)
Beunhaas

De voeten mogen maximaal 0.5m afwijken van de lijn. Deze gebogen vorm is lastig te realiseren met de tekening die ik heb toegevoegd toch?, de afstanden van de steunpunten zullen namelijk verspringen en daardoor is een boog niet toepasbaar denk ik.

En is opwaaiing bij dit soort constructies niet een groot probleem?

Bedankt voor je idee!
Plaus

Mja ik was er al bang voor :-) Een studieopdracht verdient wel een moeilijkheidsgraad. Ik had gewoon een lange "tunnel" in gedachten over de plek.

Hoe zit het met de uitvoering van het geheel, mag er tijdens het opbouwen bijvoorbeeld een hoogwerker op de opgravingsplaats staan, of moet het geheel van buiten de lijn worden opgebouwd? Heb je bijvoorbeeld te maken met breekbare spullen die al vrij liggen ofzo.

Tuurlijk moet je zorgen voor opwaaiverankering, maar houd er wel rekening mee dat het een tijdelijke constructie is. De eisen zijn niet zo hoog als voor een gebouw dat 50 jaar moet blijven staan.
Beunhaas

De opgraving moet zo weinig mogelijk belast worden. het geheel is nog niet opgegraven dus mag wel een beetje belast worden. Ik zat zelf aan een driescharnierspant te denken waarbij het dakscharnier bij de aansluiting van de kolom zit (want bij een puntvormige dak waarbij het scharnier in de nok zit is een schaarlift op de opgraving nodig voor de montage).

Het lastige vind ik echter de vorm van de lijn waarop de ondersteuningen mogen staan. De dakvorm, bijvoorbeeld bij een zadeldak is vrijwel niet te doen aangezien de nok steeds zal verspringen.
Bijlagen
driescharnierspant
driescharnierspant 456 keer bekeken
theove

Een flinke bui regen op zo'n (lichtgewicht) plat dak met een overspanning van 10 meter gaat het ook niet worden vrees ik.
Plaus

Je moet hem ook niet helemaal plat maken, maar als je geen opstaande dakranden gebruikt is het een grote noodoverstort :-)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”