Hallo allemaal,
Ik had een vraagje betreffende het lijmen van polypropyleen.
Ik ben een 3e jaars student HBO werktuigbouw en ik loop momenteel stage bij een bedrijf die sorteermachines e.d. maakt voor de mosselsector.
Mijn stageopdracht gaat over het verzwaren van polypropylene touwen waar de mossels op groeien. Deze bevinden zich dus in het zeewater. De touwen die van PP zijn gemaakt willen van nature gaan drijven door hun kleinere dichtheid als water. Daarom heeft iemand verzonnen om loden strengen in de kern te bevestigen. Deze loden strengen wilt men echter niet zo graag meer in het water hebben i.v.m. loodvervuiling wat een steeds groter probleem word.
We willen de zogenaamde "Mussel ropes" in gaan kopen zonder de loden strengen in de kern zodat we deze niet meer hoeven te verwijderen.
Er mag niks uitsteken aan de buitenkant van het touw omdat dit belemmeringen geeft bij het oogsten ervan. Het gewicht moet dus puur in de kern komen te zitten.
Mijn idee was om een materiaal, ik ben er nog niet helemaal uit wat voor materiaal het gaat worden, te injecteren via een naald midden in de kern. Dit materiaal zal niet blijven zitten dus is hier een bindmiddel voor nodig. Lijmen zie ik als de beste oplossing aangezien je dit gemakkelijk kunt injecteren.
Ik heb echter lopen zoeken naar het geschikte lijmsoort maar ik heb eigenlijk niks kunnen vinden dat én goed wil hechten met polypropyleen én jaren bestand is tegen het zoute zeewater.
Mijn vraag is dus eigenlijk of jullie hier een oplossing voor weten.
Met vriendelijke groet en alvast bedankt,
Bram
Kramer machines