jens92
Artikelen: 0

welke kracht nodig voor moment rond scharnier.

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik zou graag willen weten welke kracht mijn piston nodig heeft om een boom van 30cm dik en 3m lang met een kipbak rond een scharnier omhoog te bewegen.

mijn kipbak moet 140° draaien.

De last(boom) is 1000kg

ik heb de lengte A berekend met de cos-regel

A²=B²+C²-2*A*B*cos(a)

=500² +500²-2*500*500*cos(140)

A = 940mm

De piston is bevestigd op 500mm van het scharnier.

Ik heb vroeger sterkteleer gehad, maar niets met scharnieren :( Kan iemand me helpen?

Afbeelding
Styie

Re: welke kracht nodig voor moment rond scharnier.

1. Kies een plek waar je de cilinder gaat bevestigen

2. Teken de kipbak eens in de begin en eind stand en bereken dan de verlenging van de cylinder om tot de benodigde slag te komen.

3. Bepaal op welke plek de last (1000 kg) aangrijpt en hoe ver dit weg is van het draaipunt (de arm van de kracht is loodrecht op de richting van de kracht) en bepaal het moment om het scharnierpunt. De kracht van de cylinder maal de arm van de cilinder moet vervolgens groter zijn dan dit moment voor elke stand* waarin de kipbak kan komen te staan.

Dit zul je dus voor meerder standen moeten controleren (doe het eerst een keer op papier en vervolgens met excel?)

*de lengte 500 in jou figuur is dus niet de arm van de cilinder in de eindstand en bedenk ook dat de arm van de last zal veranderen met de stand van de kipbak.
jens92

Dankjewel voor het antwoord! Dit was een enorme hulp :D

Zo heb ik het nu uitgewerkt!

Afbeelding
jens92

zo dit is nog iets beter denk ik!

ik ga een cilinder nemen van ongeveer 25kN denk ik

Afbeelding
Styie

Ziet er goed uit.

Alleen, ik zie dat je voor de cilinder een arm hebt gebruikt van 0.75 meter voor elke stand terwijl de arm van de cilinder kleiner wanneer de kipbak omhoog wordt geduwd.

Je hebt hebt de grootste last al gevonden (17.5 kNm)

Als je de deze last nu deelt door de kleinste arm van de cilinder (in stand 2/rood) dan zit je sowieso goed.

Verder is het goed dat je een cilinder wilt gaan kiezen met een grotere capaciteit dan je nodig hebt (ookal weet ik niet hoe ruim je al zit met de 10 kN).

Afbeelding

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”