ppeett schreef: ↑do 15 nov 2012, 21:31
Oke dat is goed om te horen. Het gaat hier om een gesimuleerde praktijkopdracht. Ik studeer op dit moment af op de opleiding bouwkunde, onderdeel bouwtechniek. Hierin focus ik mij op de gevel en stuitte ik op het, voor mij erg moeilijke, onderdeel constructie. Er is geen bedrijf oid die hier baat bij heeft als je dat bedoelt, puur alleen voor mijn onderzoek en mijn eigen kennis.
De vraag was alleen bedoelt om in te kunnen schatten hoe uitgebreid de vraagstelling werkelijk is. Je rekent in de praktijk niet zomaar een overstek uit zonder ook maar te beschouwen wat de invloed is op de hoofddraagconstructie.
Om je even specifieker op weg te helpen:
Voor wat betreft mechanica/constructieleer:
- Zoek uit wat het verschil is tussen
uiterste grenstoestand en
bruikbaarheidsgrenstoestand
- Zoek uit wat de relatie is tussen
spanning (sigma),
weerstandsmoment (W), en
Moment (M) en eventueel wat deze begrippen inhouden.
- Zoek uit hoe je op basis van
vergeet-me-nietjes (niet de bloemetjes
) doorbuigingen kan bepalen en welke rol de
Elasticiteitsmodulus (E) en het
traagheidsmoment (I) hierin spelen
Eventueel voor wat betreft normgeving (voor jouw opdracht niet heel noodzakelijk denk ik aangezien je voor bouwtechniek gaat en niet voor constructief ontwerpen):
- Zoek uit op basis van Eurocode 0 (bijlage B) in welke categorie jouw gebouw valt (gevolgklasse/betrouwbaarheidsklasse) en welke partiële factoren (bijlage A) daarbij horen die je dient toe te passen op je berekening.
- Zoek uit op basis van Eurocode 1 welke belastingen je op het overstek dient te zetten ten gevolge van personen, sneeuw en wind.
- Zoek uit op basis van Eurocode 0 (bijlage A) wat de bruikbaarheidscriteria zijn voor overstekken