Tacsam
Artikelen: 0

Ontwerpen van een hydraulisch aangedreven luik

Beste lezers,

Ik ben bezig met een vraagstuk waarvan ik de stof al enige tijd niet meer gebruikt heb en ik zou dit graag weer willen oppakken.

Het idee is om een luik te ontwerpen die hydraulisch aangedreven wordt. Het luik dient vanaf horizontale tot verticale (90graden) richting te kunnen bewegen om een scharnierpunt, het luik heeft een Fzwaarte=8000N. Het luik heeft een lengte van 2508mm

Waar ik graag achter wil komen is hoe de cilinder geplaatst moet worden en hoe ik kan berekenen welke krachten daarbij komen kijken.

Alvast bedankt!
Bijlagen
Untitled
Untitled 604 keer bekeken
king nero

Re: Ontwerpen van een hydraulisch aangedreven luik

som van de momenten = 0, eender waar de je cilinder plaatst.

Ik zou eerst een cilinder uitzoeken, dan heb je de slag en de kracht, en daarmee kun je een locatie bepalen.

Indien de locatie ergens moet zijn, bepaal je de slag en de daarbijhorende kracht, en kies je dan een cilinder...
Tacsam

Dankjewel!
Michel Uphoff
Moderator

Aangezien je een massa van ongeveer 800 kg noemt, neem ik aan dat het een bestaand luik met bestaande scharnieren is.

Hoe wordt het luik nu geopend?

Heb van het luik en de scharnieren materiaalsoorten, constructiedetails en maten?

Waar wil je de hydraulische cilinder monteren, aan een zijkant van het luik?

Mogelijk zijn luik en scharnieren niet in staat de krachten te verdragen die optreden als de drukkracht van de cilinder zoals in jouw schetsje aan een zijkant en dicht bij het scharnier aangrijpt, of wellicht trekt het luik krom.

Kijk ook even naar deze berichtendraad over een soortgelijk onderwerp.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”