JKZ
Artikelen: 0

Slim treintje

Ik zag op een haventerrein allerlei dingen opgestapeld en zo geplaatst dat ertussen straatjes vrijbeleven.

Door die straatjes reed een soort treintje bestaande uit een tractor met daarachter een stuk of zeven allemaal dezelfde kleine wagentjes.

Normaal bij zo´n treintje, naar mijn gevoel, is dat als de tractor een hoek omgaat, het karretje erachter de bocht een beetje afsnijdt, het karretje daarachter nog iets meer, enz. en het laatste karretje volgt een flink verschillende baan van die van de tractor

Dat zou het onmogelijk maken met zo´n geheel door smalle straatjes te rijden, anders dan alleen maar rechtuit.

Maar de wagentjes waren aan elkaar gekoppeld met een slim mechanisme dat maakte dat ze geen bochten afsneden maar allemaal min of meer getrouwelijk dezelfde baan volgden als de tractor.

Dat stangenmechanisme waarmee dat kan intrigeert me. Is er een deskundige in de zaal die mij kan uitleggen hoe dat gaat?
Plaus

Re: Slim treintje

Ik ben hier verder niet bekend mee, maar ik zit te denken: los je dit probleem niet op door elk wagentje een dubbele stuuras te geven die een gelijke draaihoek hebben?
klazon
Pluimdrager

Re: Slim treintje

Ik denk ook dat de truc van zo'n treintje zit in meesturende achterassen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”